Translate

8 Nisan 2016 Cuma

ÇOCUK EDEBİYATI-6 ( Childiren's Literature) TEST-II KPSS "DÜNYA EDEBİYATINDA ÇOCUK EDEBİYATININ GELİŞİMİ"

ÇOCUK EDEBİYATI

DÜNYA EDEBİYATINDA ÇOCUK EDEBİYATINI GELİŞİMİ 

TEST-2

1. 18. yüzyılda İngiltere’de çocuk okurların kendilerine ait bir dünyalarının olduğu gerçeğinden hareketle kitaplar yazılmaya başlanmıştır. Aşağıdaki eserlerden hangisi 18. yüzyıl İngiltere çocuk edebiyatı eserleri arasında yer almaz?

A) Aya Seyahat
B) Güliver’in Gezileri
C) Ana Kaz
D) Robinson Crusoe
E) Robin Hood

2. Aşağıdaki ülkelerin hangisi Çocuk edebiyatının gelişim süreci içerisinde öncü ülkelerden biri olmamıştır?

A) İngiltere
B) Fransa
C) Almanya
D) Finlandiya
E) Japonya


3. Aşağıda verilen eserlerden hangisi Fransa’da çocuk edebiyatının temelini oluşturur?

A) Charles Perrault/Klasik Peri Masalları
B) La Fontaine /Fabllar
C) Hector Malot/Kimsesizler
D) Mme de Ségur / Yeni Peri Masalları
E) Fenelon/Telemak

4. Aşağıda verilen ülkelerin hangisinde çocuk edebiyatının gelişiminde sözlü gelenekten derlenen masallar öncülük etmiştir?

A) Almanya
B) Rusya
C) İsveç
D) Amerika
E) Danimarka

5. Aşağıdaki çocuk edebiyatı yazarlarından hangisi, Norveç çocuk edebiyatı yazarları arasında yer almaz?

A) Halvor Floden
B) Thorbjon Egner
C) Fina Havrevold
D) Gösta Knutso
E) Johann Falkberget

6. İsveç çocuk edebiyatının gelişiminde öncü yazarlardan biridir. Nils Holgerson’un Eşsiz İsveç Yolculuğu adlı eserinde genç bir çocuğun ülkesinde yaptığı macera dolu geziyi konu edinmiştir. İki cilt halinde ders kitabı olarak da hazırlanan bu kitap daha sonra klasik çocuk edebiyatı ürünleri arasına dâhil edilmiştir.
Yukarıda sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Gösta Knutso
B) Anckarswäd
C) Linde
D) Selma Lagerlöf
E) Rachel Field

7. Fransız veliahtının eğitimi için Eski Yunan mitolojisinden yararlanılarak yazılmıştır. Truva savaşlarından sonra ülkesine dönemeyen babasını, aramaya giden bir gencin macerasını konu edinmiş bir eserdir.
Yukarıda sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?

A) Fenelon/Telemak
B) J.J. Rousseau/Emile
C) Paul Foucher /Castor Baba
D) Mark Twain/ Huckelberrry
E) Will James/ Smoky

8. Aşağıdakilerden hangisi İngiliz çocuk edebiyatı yazarlarından biri değildir?

A) George Mac-Donald/Kuzey Rüzgârı
B) John Newbery /Ana Kaz
C) Charles Dicken/Büyülü Balık Kılçığı
D) Karl May/ Vahşi Batı
E) Oscar Wilde/Mutlu Prens

9. Aşağıdaki yazarların hangisi 20.yüzyıl Amerika çocuk edebiyatı yazarları arasında yer alır?

A) Jytte Lynbbirk /Kasımda İki Gün
B) Ruth Sawyer /Tekerlekli Patenler
C) Dikken Zwilgmeyer/Inger Johann
D) Anne Holm /David
E) Marcel Aymé /Pembe Ada

10. Edebiyat alanında genellikle Almanya etkisinde kalmış olsa da çocuk tiyatrosu konusunda eski ve köklü bir geleneğe sahiptir. Çocuk edebiyatı ürünleri arasında ilk ortaya çıkan eserler piyesleridir. Yukarıda sözü edilen, çocuk edebiyatına öncülük etmiş ülke aşağıdakilerden hangisidir?

A) Finlandiya
B) Norveç
C) Danimarka
D) İsveç
E) Fransa

11. Aşağıdaki yargılardan hangisi, 3–6 yaş dönemindeki çocukların dilsel gelişimiyle ilgili değildir?

A) 3–4 yaşındaki çocuklar, bellekte kalıcı özellikler taşıyan şiirleri, tekerlemeleri, bilmeceleri                   söylemekten (tekrarlamaktan) hoşlanırlar.
B) 3–4 yaşındaki çocuklar; büyük-küçük, az-çok, açık-kapalı, uzun-kısa gibi kavramları ayırt eder;          1’den 10’a kadar sayar.
C) Çocuklar nitelikli kitaplarla buluşturulduğunda, sözcük dağarcıkları 4–5 yaşlarında 2000-2500’e         çıkabilir.
D) Nitelikli görsel ve dilsel uyaranlarla desteklenmiş 5–6 yafllarındaki çocukların dili kullanma                 becerisi bir yetişkini andırır.
E) 5–6 yaşında yer belirteçlerini ve kişi adıllarını doğru kullanma, karmaşık tümceler kurma becerisi        gelişir.

12. Aşağıdaki yargılardan hangisi, resimli kitapların, çocukların kişilik ve toplumsal gelişimine olan katkısıyla ilgili değildir?

A) Çocukları dilin ve çizginin olanaklarıyla öbür insanlara ulaştırır; çocukları, onların yaşamlarına           ortak eder.
B) Çocuklara, duygu ve düşüncelerini yönetme, yaşanılan çevreye uyum sağlama gibi, kişilik                  gelişiminde belirleyici olan davranışlar kazandırır.
C) İnsanoğlunun tüm serüvenlerini; tutkularını, sevinçlerini, acılarını, güzelliklerini sanatçı duyarlığı      ile biçimlendirerek çocuklara aktarır.
D) Çocuklara, yaşamda karşılaşabileceği sorunları kestirmesine ve onların çözümüne yönelik ipuçları       sunar.
E) Çocukların, sorulan sorulara kendilerine özgü yanıtlar oluşturmalarını; kendilerine okunan                  öyküleri olay sırasına göre anlatmalarını sağlar.

13. Aşağıdakilerden hangisi, nitelikli bir çocuk edebiyatı yapıtının özelliği değildir?

A) Hayvanların, bitkilerin özelliklerini bilimsel bir yaklaşımla açıklayarak çocukların genel kültür            evrenini genişletmek.
B) Çocuklara, duygu ve düşünceleriyle kendilerini özgürce gerçekleştirebileceği ortamlar yaratmak.
C) Çocuklara, sanatçı duyarlığıyla kurgulanmış sezinletici öğrenme ortamları hazırlamak.
D) Çocukların gülme, hüzünlenme, sevinme gibi değişik duygu durumlarını yaşamalarına olanak             sağlamak.
E) Yarattğı kahramanlarla çocukların özdeşim kurmasını sağlayarak onlara insana, yaşama, doğaya          yönelik değerleri kazandırmak.

14. Aşağıdakilerden hangisi, çocuğa göre hazırlanış, resimli bir kitabının taşıması gereken en temel özelliktir?
A) Bilgilendirici olması
B) Taşınabilir olması
C) Resimli olması
D) Sanatsal olması
E) Sağlam olması

15. Aşağıdakilerden hangisi, çocuğun kitapla tanışması evresinde uyulması gereken bir yaklaşımdır?

A) Çocuklara, bellekte kalıcı özellikler taşıyan şiirler okunmalıdır.
B) Çocuklara, yazınsal öyküler okunmalıdır.
C) Çocuklara, ilginç bilmeceler sorulmalıdır.
D) Çocuklar, oyuncak ya da özel kesimli kitaplarla buluşturulmalıdır.
E) Çocuklara, Türkçenin anlatım gücünü yansıtan kitaplar okunmalıdır.

16. Aşağıdakilerden hangisi, çocukların gelişimine katkı sağlayacak resimli kitapların özelliklerinden biri değildir?

A) Sanatsal duyarlıkla yapılmış resimleriyle çocukların görsel algılarını geliştirir.
B) Çocukların, dil bilinci ve duyarlığı edinebilmeleri için öykünebilecekleri birer model olur.
C) Evde, okulda baş başa ya da bir yetişkinin kılavuzluğunda gerçekleşecek etkinlikler için, çeşitli          yaşantılar edinebilecekleri doğal ortamlar yaratır.
D) Dilsel ve görsel kurgularda aktarılan iletilerle, toplumsal yaşamın değer ve kurallarını sezdirir.
E) Yaşamın gerçeklerini aktararak çocuğun kuramsal bilgilerle donatılmasını sağlar.

Cevap Anahtarı

1-E 2-E 3-A 4-B 5- 6-D 7-A 8-D 9-B 10-D 11-B 12-E 13-A 14-D 15-D 16-E















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder