BİTLİS TÜRBELER, MEDRESELER, TEKKE VE ZAVİYE, CAMİ VE MESCİDLER
TÜRBELER
- Memi Dede
- Feyzullah Ensari (Alemdar Baba ) Türbesi
- Seyyid İbrahim Türbesi
- Ziyaeddin Han Türbesi
- II. Şerefhan Türbesi
- Üç Bacılar (Anonim) Türbesi
- Veli Şemseddin Türbesi
- Şeyh Tahiri Gürgi Türbesi
- Nuhiye Türbesi
- Saidiye Türbesi
- Şey Üryani Mahmud (Çıplak Baba) Türbesi
- Küfrevi Türbesi ve Tekkesi
- Hacı Yusuf Türbesi
- Şeyh Mahmud-i Mirza Kani (Şeyh Garip) Türbesi
- Şeyh Abdullah-i Bedehşani Türbesi
- Şems-i Bitlisi (Şeyh Mahmud)Türbesi
- Şeyh Abdullahi Kadiri Türbesi
- Şeyh Tahir-i Şami Türbesi
- Şeyh Hasan-i Hizani Türbesi
- Şeyh İsa Türbesi
- Sultan Abdulrahmani Kureyşi Türbesi
- Şeyh İshaki Hatlani Türbesi
- Seyyid Nefise Türbesi
- Karababa Türbesi
- Hacı Hasan Hoca (Şirnavi) Türbesi
- Tarihi Mircatlık Mezarlığı
MEDRESELER
Medrese,
Müslüman ülkelerde orta ve yükseköğretimin yapıldığı eğitim kurumlarının genel
adıdır. Medrese kelimesi Arapça ders (درس) kökünden gelir. Medreselerde
ders verenlere "müderris", onların yardımcılarına "muid" okuyanlara "danışmend", "softa" veya
"talebe" adı verilir. İslâm
eğitim ve kültür hayatında büyük rolü bulunan medreseler, vakıflarca idare
edildiklerinden medrese binalarına ayrıca mali durumuna
göre yoksullara yemek vermek için imaret, kütüphane, hamam gibi diğer
müesseseler de ilave edilir. Bitlis Şer’iye sicillerinde on medrese hakkında kayıt
bulunmaktadır. Bunlar:
Nuhiye Medresesi
Gazi
Bey (Şükriye) Medresesi
İdrisiye
(Rüşkiye)Medresesi
Şerif
Bey Medresesi
Yusufiye
Medresesi
Şerefiye
Medresesi
Halil
Bey Medresesi
İhlasiye
(Gökmeydan) Medresesi
Molla
Mehmed Medresesi
Mahmud-di
(Hatibiye) Medresesi
TEKKE VE ZAVİYELER
Tekke, dayanma
ve güvenme anlamına gelmekle birlikte36 tekkeler, tasavvuf düşüncesinin,
anlayış ve terbiyesinin işlendiği, derinleştirildiği ve halka takdim edildiği
yerlerdir.
Bitlis şer’iye
sicillerinde tekke ve zaviyelerle ilgili yedi belge mevcuttur. Bu belgelerde
adı geçen tekke ve zaviyeler şunlardır:
Şeyh
Abdullah-ı Bedehşanî Zaviye ve Türbesi
Şeyh
İbrahim Zaviyesi
Abdülgafur
Efendi Tekyesi
Seyyid
Ahmed Şirevî Tekke ve Zaviyesi
Kayseri
Tekyesi
Şeyh
Abdullah bin Hasan Zaviyesi
Abdulkadir
Efendi Hangâhı
Sultan
Hacı Mustafa Vakfı (Tevhidhane)
Şerefiye
Zaviyesi.
CÂMİ VE
MESCİDLER
Câminin kelime
anlamı, cem eden derleyen, toplayan, içine alan, içinde bulundurandır.
Müslümanlar için câmi, içinde namaz kılınan ibadet yeri; içinde Cuma namazı
kılınan mescid demektir. Mescid ise secde edilecek, namaz kılınacak yer
anlamına gelmektedir. Bitlis şer’iye sicillerinde otuz beş adet câminin adı
zikredilmiştir. Bu camilerin tümü hakkında elimizde ayrıntılı malumat
bulunmamakla birlikte sicil defterlerinde imam, hatip, müezzin, mütevelli
tayiniyle ilgili tayin ve beratlar bulunmaktadır. Bunlar:
Hüsrev
Paşa Câmi
Kurupınar
Câmi
Taş
Câmi
Hâtûniye
Câmi
Alemdar
Baba Câmi
Ayne’l-Berid
Câmi
Kâlû
Câmi
Hersan
Mescidi
Şerefiye
Câmi
Ağa
Câmi
Osman
Ağa Câmi
Şeyh
Hasan Câmi
Kızıl
Câmi
Türbe
Câmi
Kuşçu
Câmi
Sultan-ı
Arap Câmi
Haydar
Bey Câmi
Taht
Câmi
Hevace
Câmi
Zeydan
Câmi
Kureyş
Câmi
Fârisiye
Câmi
Kuri
Pekar Câmi
Mermûtlu
Câmi
Gökmeydan
Câmi
Hersan
Câmi
Hatibiye
Câmi
İdrisiye
Câmi
Şeyh
İshak Hâllâtî Câmi
Karo
Mescid-i Şerifi
Kapa(Kaba)
Câmi
Şeyh
İshak Hattani Câmi
Aşağı
Kale Câmi
Ulu
Câmi (Câmi’i Kebir)
Müsüri
Karyesi Câmi
KAYNAKÇA
BAŞI, Halit, ŞER’İYYE SİCİLİ KAYITLARINA GÖRE BİTLİS VAKIFLARI VE VAKIF ESERLERİ (1878-1910), Beu. Sbe. Derg. Cilt:4, Sayı: 1, Bitlis, 2015.
http://bitlis138.blogspot.com/2015/04/bitlisteki-yerler-kaleler-1-bitlis.html/TÜRBELER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder