NOT: BU BİLGİLER ÇOCUK EDEBİYATI İLE İLGİLİ KAYNAKLAR İNCELENEREK DERLENMİŞTİR. BU BİLGİLERİN TÜM HAK SAHİBİ İLGİLİ KAYNAKLARDIR. DİKKATİNİZE.
KOLAY GELSİN
TÜRKİYE’DE ÇOCUK EDEBİYATI ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALAR VE TARİHİ SÜREÇ
Türkiye’de
çocuk edebiyatının ortaya çıkması, eğitim konusu ile ilgili çalışmaların
başladığı Tanzimat dönemine rastlar. Konu hakkında ciddi çalışmaların
başlangıcı ise Cumhuriyetin ilanından sonradır. Türkiye’de çocuk edebiyatının
geç ortaya çıktığı bir gerçektir. Gerek İslam dininin kabul edilmesinden önce
meydana gelen eserler, gerekse İslam dininin etkisi altında yazılmış eserler
içinde Türk toplumunun çocuğa verdiği önemi teyit eden örnekler mevcuttur.
Bu
örneklerden ilki İslamiyet öncesi önemli eser olan Oğuz Kağan Destanı’dır. Destanda önemli olan Oğuzun yiğitliğidir.
Aynı durum Manas Destanı’nın
kahramanı Manas içinde geçerlidir. Bir diğer örnek Bozkurt Destanıdır. Destanın iki rivayeti vardır. Bu rivayetlerin
birinde çocuk önem taşır. Bir boyun düşmanlar tarafından yok edilmesi esnasında
bir erkek çocuğunun kurtulması ve bu çocuğa bir kurdun sahip çıkması Türk
destanlarının dikkat çekici motiflerindendir. Satuk Buğra Han Destanı’nda Karahanlıların ilk Müslüman hükümdarı
Satuk Buğra Han’ın bebekken öldürülmek istendiği ancak annesinin sayesinde
kurtulduğu anlatılır.
“Dede
Korkut Hikâyeleri”nde çocuk, çok önemli bir yer tutar. Hikâyelerde kız ya da
erkek bütün çocuklar toplumun şartları ve değer yargıları doğrultusunda
yetiştirilirler. İçlerinde toplumun değer yargılarına ters düşenler olursa
hemen ikaz edilirler.
İslâmiyet’in
etkisi altında yazılan eserlerin bazılarında da çocuğun eğitimi ile ilgili
görüşler dile getirilir, çocuklara ve onları yetiştirenlere öğütler verilir.
Ancak hemen belirtmek lâzımdır ki içlerinde çocuklara yönelik öğütler olsa da bu
eserlerin seslendiği asıl kitle çocuklar değil, büyüklerdir.
Yusuf
Has Hacib’e ait olan Kutadgu Bilig’te çocuk yetiştirmenin büyük bir sorumluluk
olduğu, çocuğun taze dimağını bilgi ile donatmak gerektiği vurgulanır. Ayrıca
çocuklara da pek çok değer ve davranış telkin edilir.
Ahlâkî
endişe ile çocuğa yönelik mesajların yer aldığı bir başka eser Kaşgarlı Mahmut
tarafından kaleme alınan Divan ü Lugat-it-Türk’tür. Bu kitapta aştal (en
son çocuk), ataç (büyüklük taslayan çocuk), anaç-ekeç (sevilen kız çocuğu),ini
(küçük kardeş), urı (erkek çocuk) gibi bazı kelimelerin özellikle çocuklar için
kullanıldığı belirtilir. Bunun yanında çocuk dilindeki kelimeler, çocuk oyunlarının
isimleri, çocuğun uzuvları ile ilgili kelimeler, çocuk için kullanılan bazı
ifadeler bol miktardadır. “Dede Korkut Hikâyeleri”nden sonra eski Türk
toplumunun çocuğa verdiği büyük önemi gösteren bir başka eser, Divanü
Lugat-it-Türk’tür.
Kûhistan
hükümdarı Keykâvus’un oğluna öğüt vermek için yazdığı Kâbusname’de (1082)
erkek çocuğun eğitimi üzerinde durulur. Ailenin erkek çocuğun yeteneklerini
keşfedip, onu ilgi duyduğu konulara yönlendirmesi gerektiği belirtilir.
Sâdî’nin
kaleme aldığı Gülistan ve Bostan adlı eserlerde de çocuk eğitimi
ile ilgili görüşler vardır. Sâdî çocuğun yaratılıştan iyi veya kötü olduğuna inanır.
Eğitimle fıtratın değiştirilemeyeceğini düşünür. Bu kitaplar 1928’e kadar okullarımızda
Farsça ders kitabı olarak kullanılmışlardır.
Mevlâna
Celaleddin Rumî’nin Mesnevî adlı eserinde eğitime cevap vermeyen çocuğun
dayakla yola gelebileceği vurgulanır. Mesnevi’deki bu terbiye anlayışı
daha önce sözü edilen Kutadgu Bilig, Kâbusname, Gülistan, Bostan
adlı kitaplarda da yer almaktadır. Eski eğitim sistemimizde dayak ile
çocuğu terbiye etme yoluna gidilmesinde belki de bu kitaplardaki telkinlerin
payı vardır.
Amasyalı
Hüseyinoğlu Ali’nin Tarîku’l-Edeb (Tâcü’l-Edeb) adlı kitabında yukarıdaki
eserlerden çok farklı, bugünün eğitim anlayışına yakın bir bakış açısı görülür.
Hüseyinoğlu Ali, ailelerin kız çocuklarına daha fazla ilgi göstermelerini ister.
Yukarıda
bahsettiğimiz eserler içinde çocuklara verilen öğütler de bulunmakla birlikte
bu eserler yukarıda da vurguladığımız gibi daha ziyade çocuğu yetiştirecek
olanlara tavsiyeleri kapsamaktadır. Çocuğa edebiyat vasıtasıyla öğüt verme asıl
Divan şiirinde karşımıza çıkar. Divan Edebiyatı’nın önemli şairlerinden Nabi, Hayriye
(1701) isimli mesnevîsinde, kendi oğlundan hareketle devrindeki çocuklara
ve gençlere seslenir. Nabi gibi oğluna seslenen bir başka Divan şairi,
Sünbülzade Vehbi’dir. Nabi’nin Hayriye’sine nazire olarak yazılan Lûtfiyye
adlı (1791) mesnevîde de “gençlere yüksek bir gaye, enerjik bir kalkınma
yolu ve bir hamle ufku gösterilir.” Her iki eserde de etliye sütlüye
karışmadan, kendi çıkarını gözeterek yaşamak ve alçak gönüllü olmak öğütlenir
ve bu şekilde yaşayan insan tipi model olarak sunulur. İki mesnevîde de çocuğa öğüt
verme amacı güdülmüş olmakla birlikte bu eserler dil ve içerik olarak ne
yazıldıkları dönemdeki ne de sonraki dönemlerdeki çocukların okuyup
anlayacakları niteliktedirler. Sünbülzade Vehbi’nin Lûtfiyye’nin yanı
sıra yine oğlu için yazdığı Tuhfe-i Vehbî (1782) adlı bir çalışması daha
mevcuttur. Manzum bir sözlük olan Tuhfe-i Vehbi, medreselerde ders
kitabı olarak okutulmuştur. Klasik Türk Edebiyatı’nda, manzum sözlük yazma
geleneği vardır. Manzum sözlüklerin yazılma amaçlarından biri de çocuklara dil
öğretmektir. Tuhfe-i Vehbî dışında Tuhfe-i Hüsamî (Hüsamettin
Efendi), Tuhfe-i Şâhidî (Konyalı Şahidi İbrahim Dede), Tuhfe-i Lâmi’î
(Lâmi’î Çelebi), Manzum Lugat (Fuzûlî Mehmet), Nazm-ı Bedî (Çelebizâde
Ali İlmî), Tuhfe-i Asım (Mütercim Asım Efendi) gibi manzum sözlüklerin
hedef kitlesi öncelikle çocuktur.
Yukarıda
özetlediğimiz çalışmalar içinde çocuk yer alsa bile hiçbirini ülkemizdeki çocuk
edebiyatının başlangıcı sayamayız. Bu eserlerin meydana geldiği dönemler içinde
ne “çocuk edebiyatı” kavramı ne de doğrudan doğruya çocuklar için kitap yazma
endişesi söz konusudur. Yazının başında da vurgulandığı gibi bizde çocuk
edebiyatı Tanzimat Fermanı’nın ilânından sonra başlayan dönemden itibaren yavaş
yavaş ortaya çıkar.
Yapılan
ilk çalışmalar eğitim konusunda olur bu aslında çocuk edebiyatının da zeminini hazırlamaktadır.
Bu dönemde eğitim ile ciddi olarak ilk ilgilenen padişah, Abdülmecid’dir. 1845
tarihinde yayınladığı bir fermanda eğitim konusunda tedbir almak gerektiğini vurgular.
Ancak şunu belirtmek gerekir ki, Tanzimat dönemi aydınlarının hedefi, çocuk
eğitimi değil yaygın eğitimdir. Onlar küçük, büyük ayırımı gözetmeden bütün
toplumu eğitmeyi amaçlarlar.
Abdülhamid
devrinin Maarif Nazırı Münif Paşa, 1862 tarihinde Mecmua-i Fünûn’da
“Ehemmiyet-i Terbiye-i Sıbyan”6 isimli bir makale yayınlar. Bu makale, bizde
çocuk eğitimi üzerinde duran ilk ciddi çalışmadır. Çocuğa verilecek eğitimin
niçin önemli olduğunu anlatan makale, devri için çarpıcı fikirler içermektedir.
Münif Paşa, makalede ebeveynlere ve öğretmenlere seslenir ve çocukların onlardan
farklı bir dönemde yaşadıklarını, değişen zamanın ihtiyaçları doğrultusunda
eğitim almaları gerektiğini, bu nedenle babadan görme usullerle çocuk
yetiştirmenin yanlış olduğunu anlatır.
Bir
başka devlet adamı, Edhem İbrahim Paşa, Terbiye ve Ta‘lim-i Adab ve Nesayihü’l-Etfal
(1869) isimli kitabında çocukların öz bakımları, günlük hayatları ve insan
ilişkileri hakkında bilgi verir.
Bu
dönemde çocuk terbiyesi ile ilgili düşüncelerini dile getiren bir diğer önemli
isim, Sadık Rıfat Paşa’dır. “Terbiyetü’l-Etfal Risalesi” ve “Risale-i
Ahlâk”isimli çalışmalarında eğitimin yararlarını anlatır. “Terbiyetü’l-Etfal
Risalesi”nde doğrudan doğruya çocuğa seslenen Sadık Rıfat Paşa’nın kullandığı dil,
çocuğun anlayabileceği sadeliktedir.
Namık
Kemal, 1872’de yayınladığı “Aile” isimli makalesinde çocuğun ailede eğitilmesini
şart koşar.
TANZİMAT DÖNEMİ ÇOCUK
EDEBİYATI
ŞİNASİ
Tercüme-i Manzume (çeviri şiir) (1859)
·
Eşek
ile Tilki Hikâyesi (fabl)
Müntehâbat-ı Eşar (şiir) (1863)
·
Kara
Kuş Yavrusu ile Karga Hikâyesi (fabl)(1859)
·
Arı
ile Sivrisinek Hikâyesi
YUSUF KAMİL PAŞA
Fenelon Telemak (çeviri) (1859)
KAYSERİLİ DOKTOR RÜŞTÜ
Nuhbetü’l-Etfal(alfabe
kitabı son kısım hikâye ve fabl) (1859) (İlk ciddi çalışma)
VAKÂNÜVİS LÜTFİ
Robenson Crusoe (çeviri hikâye) (1864)
AHMET MİTAD EFENDİ
Hâce-i Evvel (ders kitabı) (1870)
Kıssadan Hisse (hikâye) (1871)
ZİYA PAŞA
Jean Jacques Rousseau Emile (çeviri roman) (1872)
MAHMUT NEDİM
Güliver’in Seyahatnamesi (çeviri hikâye) (1872)
AHMET İHSAN
Gizli Ada ve 80 Günde Devri Âlem (çeviri hikâye)
(1880)
ÇAYLAK TEVFİK
Letâif-i Nasreddin (hikâye) (1880)
MEHMET EMİN
Merkez-i Arza Seyahat (çeviri hikâye) (1883)
Beş Haftada Balonla Seyahat (çeviri hikâye) ( 1887)
RECAİZADE MAHMUT EKREM
Naciz (On Çeviriy-i Naçiz) (fabl, hikâye) (1886)
Tefekkür (düşünce şiir düzyazı) (1886)
MUALLİM NACİ
Ömer’in Çocukluğu (hatırat) (1890)
SERVET-İ FUNUN
DÖNEMİ EDEBİYATI
TEVFİK FİKRET
Şermin (şiir) (1914)
CENAB ŞAHABETTİN
Tiryaki Sözler (özdeyiş) (1914)
MEHMET RAUF
Define (roman) (1927)
AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU
Çağlayanlar (hikâye) (1922)
CELAL SAHİR
Müntehâb Çocuk Şiirleri (şiir kitabı) (1919)
FAİK ALİ OZANSOY
Elhan-ı Vatan (şiir kitabı, genç şairlere hitap
eder) (1915)
ALİ EKREM BOLAYIR
Çocuk Şiirleri (şiir kitabı) (1917)
Şiir Demeti (şiir kitabı) (1915)
FECRİ ÂTİ DÖNEMİ
EDEBİYATI
AHMET HAŞİM
Gurabahane-i Laklakan (Leylekler Bakımevi) (anı)
(1928)
MÜFİT RATIP
Zeki Çocuk (tiyatro) (1921)
MİLLİ EDEBİYAT
DÖNEMİ ÇOCUK EDEBİYATI
ÖMER SEYFETTİN
Kaşağı, And, Prim Türk Çocuğu, Falaka, Üç Nasihat,
İlk Cinayet, Bir Çocuk Aleko, Yalnız Efe, İlk Namaz
ZİYA GÖKALP
Kızıl Elma (hikâye) (1914)
Ala Geyik (hikâye) (1914)
Şahid Harami, Asker Duası, İlahi, Yeşil Boncuk,
Küçük Tomris, (hikâye)
Yeni Hayat şiir(1930)
Altın Işık şiir(1927)
Kuğular, Arslan Basat, Deli Dumrul, Küçük Şehzade,
Pekmezci Anne, Tembel Ahmet, Küçük Hemşire, Keşiş Ne Gördün, Ülker ile Aydın,
Keloğlan (masal)
MEHMET EMİN YURDAKUL
Alil, Baba Bucağı, Anneciğim, Sabah, Sofra Başı,
Babacığım, Sürücü, Kibritçi Kız, Çiçekçiğim, Bırak Şu Kuşcağızı, İlk Yara,
Çocuklar, Mektepli (şiir)
HALİDE EDİP ADIVAR
Dağa Çıkan Kurt (hikâye) (1922)
Talim ve Terbiye, Herman Harrel Horne çeviri (eğitim
kitabı)
REŞAT NURİ GÜNTEKİN
Gamsızın Ölümü (hikâye)
Kızılcık Dalları (ilk telif romanlardan biri)
Acımak (1928), Yaprak Dökümü (1930), Harabelerin
Çiçeği(1953), (roman)
Tanrı Misafiri (1927) (hikâye)
Şemsiye Hırsızı(1924), Ümidin Güneşi(1924), Babür
Şah’ın Seccadesi(1931), Bir Kır Eğlencesi (1931), Ümit Mektebinde(1931),
İstiklal(1933), Vergi Hırsızı(1933) (tiyatro)
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
Kiralık Konak (roman)
Milli Savaş Hikâyeleri (hikâye)
BEŞ HECECİLER
ÇOCUK EDEBİYATI
FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL
Bir Demette Beş Çiçek (Mektep Temsili)
YUSUF ZİYA ORTAÇ
Kuş Cıvıltıları (şiir)
ORHAN SEYFİ ORHON
Çocuk Adam (1944) (roman)
Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi (şiir)
YEDİ MEŞALECİLER
ÇOCUK EDEBİYATI
SABRİ ESAT SİYAVUŞGİL
Çocuk Dil ve Düşünce (psikoloji) (Jean Piaget
çeviri)
Çocukta Hüküm ve Muhakeme (psikoloji) (Jean Piaget
çeviri)
Anormal Çocuklar (psikoloji) (A. Binet, Th. Simon
çeviri)
ZİYA OSMAN SABA
Çocukluğum (şiir)
Sebil ve Güvercinler(şiir)
GARİP AKIMI
ÇOCUK EDEBİYATI
ORHAN VELİ KANIK
Masal, Robenson, Gemilerim, Kurt, Kuşlar Yalan
Söyler, Seyahat, (şiir)
OKTAY RIFAT HOROZCU
Karga ile Tilki (şiir)
MELİH CEVDET ANDAY
Düzenli Dünya (şiir)
HİSARCILAR ÇOCUK
EDEBİYATI
MEHMET ÇINARLI
Küçük Prenses, Kara Gözlü, Çocuklar, Küçük Kaan,
Uçurma Vaktidir (şiir)
İLHAN GEÇER
Yeşil Çağ, Büyüyen Eller (şiir)
MUSTAFA NECATİ KARAER
Gündüz Rüyası (şiir)
Maviciler
Ferit Edgü, Doğa Dostları (şiir)
Atilla İlhan, Mızıkacı Çocuk (şiir)
DERGİLER
DERGİ ADI
|
Sayı
|
DERGİ DI
|
Sayı
|
1869 Mümeyyiz
|
49
|
1913 Talebe Defteri
|
68
|
1873 Hazine-i Etfâl
|
1
|
1913 Çocuk Duygusu
|
61
|
1875 Sadâkat
|
6
|
1913 Türk Yavrusu
|
2
|
1875 Etfâl
|
16
|
1913 Çocuklar Âlemi
|
10
|
1875 Ayîne
1876
Arkadaş
|
41
13
|
1913 Kırlangıç
|
3
|
1880 Tercümân-ı Hakikat
|
26
|
1914 Çocuk Bahçesi
|
21
|
1880 Aile
|
3
|
1914 Çocuk Dostu
|
13
|
1880 Bahçe
|
40
|
1914 Mini Mini
|
7
|
1881 Mecmua-i Nevresidegân
|
4
|
1918 Küçükler Gazetesi
|
8
|
1881 Çocuklara Arkadaş
|
12
|
1918 Hür Çocuk
|
3
|
1881 Çocuklara Kıraat
|
18
|
1919 Haftalık Çocuk Gazetesi
|
8
|
1882 Vasıta-i Terakki
|
4
|
1919 Lâne
|
3
|
1886 Etfâl
|
23
|
1920 Hacıyatmaz
|
1
|
1887 Numûne-i Terakki
|
9
|
1922 Bizim Mecmua
|
74
|
1887 Debistân-ı Hıred
|
1
|
1923 Yeni Yol
|
113
|
1887 Çocuklara Talim
|
9
|
1923 Musavver Çocuk Postası
|
18
|
1896 Çocuklara Mahsus Gazete
|
626
|
1923 Çıtı Pıtı
|
4
|
1897 Çocuklara Rehber
|
166
|
1924 Haftalık Resimli Gazetemiz
|
7
|
1905 Çocuk Bahçesi
|
43
|
1924 Resimli Dünya
|
21
|
1909 Musavver Küçük Osmanlı
|
3
|
1925 Sevimli Mecmua
|
13
|
1910 Mekteblilere Arkada
|
14
|
1925 Mektebliler Âlemi
|
6
|
1913 Çocuk Dünyası
|
94
|
1926 Türk Çocuğu
|
24
|
1913 Ciddî Karagöz
|
3
|
1926 Çocuk Dünyası
|
30
|
1913 Çocuk Yurdu
|
7
|
1927 Çocuk Yıldızı
|
10
|
1913 Mektebli
|
19
|
MEHMET ŞEMSETTİN
Mehmet Şemsettin çocuklara dil
kılavuzları hazırladığı gibi Çocuklara Cuma Günü Mektebi adıyla
İslâmiyet, terbiye, ilim ve fen konularında bilgi veren dört ciltlik bir
yardımcı kitap düzenler. Çocuklar için yazdığı kısa hikâyeleri de Çocukların
Gece Eğlencesi’nde toplar. Mehmet Şemsettin gazetenin dışında çocuk için
yayınladığı kitaplarda dayandığı şekilde çocuğun anlayabileceği bir dil
kullanmaya dikkat etmiş, hikâye ve masal vasıtasıyla çocuklara mesaj verme
yoluna gitmiş ve çocuğa okuma alışkanlığı kazandırmaya çalışmıştır.
İBRAHİM ALÂADDİN GÖVSA
1908 tarihinde II. Meşrutiyet ilân
edilir. Geleceğin büyüklerini yetiştirmek, önceki devirden çok daha fazla önem
kazanır.1911’de İbrahim Alâaddin Gövsa Çocuk Şiirleri ile çocuklar için
ilk kez şiir kitabı yayınlar.
İbrahim Alâaddin Gövsa’nın “Anne
Sevgisi”, “Horoz ile İnci”, “Çiftçinin Nasihatı”, “Bahar”, “Kelebek”, “Tilkinin
Vaadi” gibi şiirleri bugün de kullanılabilecek güzel örneklerdir.
ALİ ULVİ ELÖVE
Ali Ulvi’nin Çocuklarımıza Neşideler’i (1912)
(şiir)
MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ
Mektep Şiirleri (şiir) (1918)
AKA GÜNDÜZ
Türkçülük akımının değerlerini heyecanlı bir tonla
işleyen ve çok sayıda kitabı bulunan Aka Gündüz’ün de okuyucu kitlesi arasında
çocuklar vardır. Özellikle Cumhuriyet’in ilânından sonra hikâye, şiir ve
tiyatro türleri ile çocuğa seslenen Aka Gündüz, hem yeni yönetimi, Atatürk ilke
ve inkılâplarını benimsetmeye çalışır hem de devrin ihtiyaç duyduğu millî
bilince sahip-vatanını seven ve ülkesine hizmete hazır idealist tipleri, çocuğa
örnek olarak verir.
Beyaz Kahraman(1932),
Köy Muallimi (1932), Yılmazlar’ın İkizler (1932), Gazi Çocukları
İçin (1933) (hikâye)
M. KEMAL KÜÇÜK
Cumhuriyet’in
ilanından sonra, M. Kemal Küçük’ün kaleme aldığı Çocuklara İlk Tiyatro Dersi
adlı oyun, sahnelenen ilk çocuk oyunudur. Seçilen oyunun adından da
anlaşılacağı gibi, çocuk tiyatrosu çalışmaları belli bir görüşe dayandırılmış,
küçük seyircilere, yaşamlarında ilk kez tiyatroya gelecek olan çocuklara,
tiyatronun ne olduğu, tiyatroda nasıl davranılması gerektiğini açıklayan ve
öğreten bir oyunla işe başlanmıştır.
Cumhuriyet’in
ilânından sonra çocuk edebiyatına giren eserlerin sayısında büyük artış
görülür.
ABDULLAH ZİYA KOZANOĞLU
Onun
özellikle Kızıltuğ (1923) adlı romanı hareket unsurunun fazlalığından
dolayı macera çağındaki çocukların beğenisini kazanmıştır.
M. ZEKERİYA SERTEL
Sevimli Mecmua(1925)adlı bir çocuk dergisi
yayınlar. Bu dergi çocuklar için yapılan süreli yayınlar içinde özel bir yere sahiptir.
Sevimli Mecmua çocuk dergilerinin kalıplaşmış içeriğinde değişiklik yapar.
Resimli bilmece-bulmaca, sadece resme dayanan hikâye, biyografi, çocuğun
boyayabileceği resim, fotoğraf, karikatür ve ucuz malzemelerle çocuğun kendisinin
yapabileceği oyuncakların anlatıldığı yeni köşelere yer verir.
DOĞAN KARDEŞ DERGİSİ
Ülkemizde çıkan en önemli çocuk dergisi ise Doğan
Kardeş’tir. 1945–1978 arasında yayınlanan Doğan Kardeş en uzun
süreli ve kaliteli çocuk dergisidir ve nesilleri eğitmiştir. Vedat Nedim Tör’ün
yönettiği dergi çocuklara edebi zevk vermenin yanı sıra sanat alanında
yetenekli çocukları keşfetmiş olmasıyla da önemlidir. Dünya çapında tanınmış
müzisyenlerimiz İdil Biret ve Suna Kan’ı çocukken keşfeden bu
dergidir.1970’lerde Doğan Kardeş’in içeriği değişir, çizgili romana
dönüşür. Bu derginin bıraktığı boşluğu1977’de Ülkü Tamer’in yönetiminde yayınlanan
Milliyet Çocuk doldurur. Milliyet Çocuk Dergisi, 1990 yılına
kadar yayınlanmaya devam etmiştir.
Bunların dışında ücretli veya ücretsiz (çeşitli bankaların
çıkardığı veya gazetelerin hediye olarak verdiği) çok sayıda çocuk dergisi
yayınlanmış veya yayınlanmaya devam etmektedir: Kumbara Çocuk, Başak
Çocuk, Pamuk Çocuk, Uçan Balon, Şeker Çocuk, Çekirge,
Emlâk Çocuk, Vakıf Çocuk, Gül Çocuk, Can Kardeş, Diyanet
Çocuk Dergisi, Bando, Türkiye Çocuk, Kırmızı Fare, Elma
Şekeri, Tercüman Çocuk, Hürriyet Çocuk, Mavi kuş, Zaman
Çocuk...
MAHMUT YESARİ
Mahmut Yasarı’nın
“yurdumun çocuklarına” ithafıyla yayınladığı Bağrıyanık Ömer (1930) ilk
çocuk romanlarındandır. Romanda boşanan anne ve babası başkalarıyla evlenerek
yeni düzen kurmuş olan Ömer adlı çocuğun içler acısı hikâyesi anlatılır. Anne
de, baba da onunla doğru dürüst ilgilenmeyince Ömer çareyi intiharda bulur.
Dili anlaşılır olsa da içerik açısından çocukları zedeleyip kafalarını
karıştırabilecek olan bu kitap çocukluk çağında okunması sakınca yaratacak
niteliktedir.
Muallim Cemal’in Küçük Durmuş ile Nimet Rakım
Çalapala’nın 87 Oğuz adlı romanlarıdır. Yazarın “mektepliler romanı” olarak
takdim ettiği Küçük Durmuş’ta merhamet temi işlenmiştir. Dilinin ağırlığı
dolayısıyla bugünün çocuklarına hitap eden bir eser değildir. 87Oğuz’un
kapağında “millî çocuk romanı” ifadesi yer almaktadır. Önceki romandaki acı
duygusunun aksine bu romana neşe hâkimdir. Okuldaki arkadaş ilişkileri işlenir.
CUMHURİYET SONRASI
Cumhuriyet Sonrası Çeviri Çocuk Kitapları
Cumhuriyetten
önce olduğu gibi cumhuriyetten sonra da çocuk edebiyatımızın gelişiminde
çevirilerin önemli bir yeri vardır. Bu dönemde de özellikle edebiyat dünyasının
önde gelen isimleri tarafından klâsik yazar ve eserlerin çevrilmesine devam edilmiştir.
Söz gelişi Orhan Veli Kanık, Sabahattin Eyüboğlu ve Nazım Hikmet La Fontaine'den çeviri
yapmışlardır. Cumhuriyet sonrası Robinson çevirilerinden bazıları da Kemalettin
Şükrü (Robenson Crusoe–1932), Necdet Rüştü Efe (Robenson Crusoe–1938), Yaşar
Nabi Nayır (Issız Adada 28 Yıl adıyla–1942) tarafından yapılmıştır. Bir diğer
klâsik Güliver'in Seyahatnamesi önce kısaltılarak Cüceler Memleketinde (1927)
adıyla basılmış, ayrıca 1935'te Cüceler ve Devler Memleketinde: Güliver'in Seyahatleri
adıyla Ercüment Ekrem Talu tarafından dilimize kazandırılmıştır.
Türk
edebiyatında en çok sevilen ve kitapları en çok çevrilerek basılan romancı
Jules Verne olmuştur. Bu tespit hem cumhuriyet öncesi hem de cumhuriyet sonrası
için geçerlidir. Yalnız Eski Harfli Türkçe Basma Eserler Bibliyografyası CD’sinde
Jules Verne'in 34 romanının toplam 50 baskı yaptığı görülürken M. Sabri Koz’un
yaptığı araştırmada 28 romanının toplam 32 baskı yaptığı dikkati çekmektedir. Benzer
bir durumla yeni harflerle yapılan çeviriler hakkındaki araştırmalarda da karşılaşıyoruz.
Metis Çeviri'nin üstelik 1991'de yayınladığı "Çeviri Çocuk Edebiyatı
Kaynakçası-I" ve "Çeviri Çocuk Edebiyatı Kaynakçası II"den
anlaşıldığı üzere sadece1960–1990 yılları arasında Jules Verne romanları 141
baskı yapmışken, M. Sabri Koz 1930–1986 arasında yapılan Jules Verne
baskılarının toplam sayısını 87 olarak vermektedir.16 Bu da Türk çocuk
edebiyatı tarihinin yazımında, uzun soluklu ve çok titiz çalışmalara ihtiyaç
olduğunu göstermektedir. Burada 1940'lı yıllarda yaşanan iki çeviri
hadisesinden de kısaca bahsetmek gerekir. Bunlardan birincisi Çocuk Esirgeme
Kurumu'nun 1943'te çoğu çeviri olan100'e yakın kitabı bastırıp dağıtması,
ikincisi ise Hasan Ali Yücel'in Millî Eğitim Bakanlığı yıllarında çevrilen batı
klâsikleri içinde çocuk edebiyatı kitaplarının da yer almasıdır.
Cumhuriyet
dönemi çok yoğun olmasa da önemli çeviri faaliyetlerinin gerçekleştirildiği bir
dönem olmuştur. Her ne kadar bu dönemde özellikle hangi yıllarda hangi yabancı
kitapların çevrilip yayınlandığına dair elimizde derli toplu ve eksiksiz bir
bibliyografya bulunmamakla birlikte bu yönde bazı çalışmalar yapılmamış da
değildir. Söz gelişi Metis Çeviri dergisinin 1991 bahar ve yaz
sayılarında Türkiye'de 60'lı,70'li ve 80'li yıllarda hangi yazarın hangi eserinin
kaç defa basıldığına dair bir bibliyografya çalışması yayınlanmıştır. Bu
çalışmaya göre 60'lardan 90'lara Türkiye’den çok yayınlanan çeviri eserler
içinde masal ve fabl türünde Grimm Kardeşler(66 baskı), Andersen (62 baskı), La Fontaine (37 baskı) ve
Aisopos (13 baskı) gelmektedir. Roman türünde ise birinciliği 141 baskıyla
Jules Verne almaktadır. Onu farklı sayıdaki baskılarla diğer romancı ve
hikâyeciler takip etmektedir. Bu isimlere bakıldığında hemen hepsinin çocuk
klâsikleri arasına girmiş eserler olduğu görülür: Alis Harikalar Diyarında,
Cervantes, Pinokyo, Robinson Crusoe, David Kopperfield, Oliver Twist, Heidi,
Define Adası, Tom Amcanın Kulübesi, Güliver'in Seyahatleri, Polyanna, Küçük
Prens ve Jules Verne'in birçok romanı.
Cumhuriyet Sonrası Telif
Çocuk Kitapları
Cumhuriyetten
sonra, özellikle yeni harflerin kabulünün ardından çeşitli yayınevlerinin çocuk
kitabı yayınlamaya özen gösterdiği bellidir, ancak Cumhuriyetin ilk yıllarından
itibaren çocuk edebiyatı üzerinde pek fazla tartışma görülmez. Diğer taraftan
çocuklara yönelik masal, şiir, hikâye-roman türü yayınlarda önemli bir artış
gözlenir. Bu artış bilhassa 1930 sonrasına tekabül eder:
Masal:
Cahit
Zarifoğlu (Serçekuş–1988; Katıraslan–1988; Ağaçkakanlar–1989; Motorlu Kuş–1989;
Yürekdede İle Padişah–1989), Naki Tezel (İstanbul Masalları–1938; Çocuk
Masalları–1943; Türk Masalları–1971), Tahir Alangu (Billur Köşk–1961; Keloğlan Masalları–1967),
Eflatun Cem Güney (En Güzel Türk Masalları–1948; Bir Varmış Bir Yokmuş–1956;
Evvel Zaman İçinde–1957; Dede Korkut Masalları–1958;Gökten Üç Elma Düştü–1960;
Az Gittik Uz Gittik–1961), Cahit Uçuk (Türk Çocuğuna Masallar–1946; Ateş Gözlü
Dev–1946; Kurnaz Tilki–1946; Herte Merte Pitte–1990; Şahnazar–1990), Oğuz
Tansel (Altı Kardeşler–1959; Yedi Devler–1960; Üç Kızlar–1963; Mavi Gelin–1966;
Allı İle Fırfırı–1976), Hasan Latif Sarı yüce (Keloğlan Masalları–1980; Gökten
Üç Elma Düştü–1991; Anadolu Masalları–1993), Mehmet Başaran (Boyalı Irmak–1975;
Yağmur Gelini–1975; Armutlu Tarla–1979), Aytül Akal (Geceyi Sevmeyen Çocuk–1991;
Canı Sıkılan Çocuk–1993; Kardeş İsteyen Çocuk–1993), Elvan Pektaş Deniz
(Guguklu Saat–1988; Yağmur Ormanı–1988), Mevlâna İdris Zengin (Çınçınlı Masal
Sokağı–1991; Kirpiler Şapka Giymez–1991; Uçan Eşek–1991), Ahmethan Yılmaz
(Karanfilli Dev Amca–1991; Kardan Adam Ağladı–1991), Mustafa Ruhi Şirin (Kar
Altında Bir Kelebek–1988; Guguklu Saatin Kumrusu–1989; Kuş Ağacı–1991) adlı
çalışmalar ön plâna çıkan masal kitaplarıdır. Bunlara ek olarak şu masal
yazarlarını ve kitaplarını da sayabiliriz: İbrahim Zeki Burdurlu (Nar
Güzeli–1963; Güllü Padişah–1963; Mavi Pullu Balık–1964; Ömürsün Nasreddin
Hoca–1965), Orhan Şaik Gökyay (Bugünkü Dille Dede Korkut Masalları–1939),
Eflatun Cem Güney (Dertli Kaval–1945; Karayılan ve Karagülmez–1946;Zümrütü
Anka–1948; Açıl Sofram Açıl–1949; Âşık Garip–1950; Akıl Kutusu–1953),Ahmet
Uysal (Keloğlanın Diliyle–1977), İsmail Sivri (Masallar–1977), Ahmet
Kahraman(Yediden Yetmişe Masallar–1977), Nihat Behram (Göğsü Kınalı
Serçe–1976),Yaşar Kemal (Filler Sultanı İle Kırmızı Sakallı Topal
Karınca–1977), Erol Toy (Altın Saray–1977), Ülkü Tamer (Şeytanın
Altınları–1976), Dinçer Sümer (Aklımda Kalan Masallar–1993), Erhan Banar
(Şahmeran Öyküsü–1991), Ayşe Kilimci (Dikenci Karga–1991; Çöp Kraliçe–1990),
Tarık Dursun Kakınç (Lafonten Masalları–1994; Bir Küçük Adam Varmış–1994; Yaramaz
Kuzu–1994; Ezop Masalları–1992; Horoz İle İnci–1995), Hüseyin Yurttaş (Astronot
Çekirge–1994), M. Ruhi Şirin (Her Çocuğun Bir Yıldızı Var–1992).
Hikâye
ve Roman:
Abdullah Ziya Kozanoğlu (Kızıltuğ-1923; Atlı Han-1924;
Türk Korsanları-1926;Gültekin-1928), Mahmut Yesari (Bağrı yanık
Ömer-1930), Reşat Nuri Güntekin (Kızılcık Dalları-1932), N. Rakım
Çalapala (87 Oğuz-1933), Huriye Öniz (Köprüaltı Çocukları-1936), İ.
Fahrettin Sertelli (Tahtları Deviren Çocuk-1937), Cahit Uçuk(Türk
İkizleri-1937), Gülten Dayıoğlu (Kırmızı Bisiklet-1964; Fadiş-1971; Dört
Kardeştiler-1971; Suna'nın Serçeleri-1974; Yurdumu Özledim-1977; Ben
Büyüyünce-1979; Leylek Karda Kaldı-1979; Dünya Çocukların Olsa-1981; Şenlik
Günü-1983; Kır Gezisi-1983; Akıllı Pireler-1983; Sıcak Ekmek-1984; Işın Çağı
Çocukları-1984; Ölümsüz Ece-1985; Geriye Dönenler-1986; Uçan Motor-1988; Küskün
Ayıcık-1989; Pargat Dağı'nın Esrarı-1989; Yeşil Kiraz-1998), Talip Apaydın
(Toprağa Basınca-1964; Dağdaki Kaynak-1975; Elif Kızın Elleri-1981), Kemal
Bilbaşar(Yonca Kız-1971; Kurbağa Çiftliği-1976), İbrahim Örs
(Cambazlar Kralı-1975; Almanya Öyküleri-1975), Mükerrem Kamil Su(Mutluluk-1972;
Olaylar Gemisi-1973), Aziz Nesin (Uyuşana Tosunum-1971), Rıfat Ilgaz
(Hababam Sınıfı-1964, Küçük Çekmece Okyanusu-1979, Cankurtaran Yılmaz-1983), Mehmet
Şeyda (Bir Gün Büyüyeceksin-1966; Şeytan Çekiçleri-1971; Ölümsüz
Dostluk-1978; Çikolata-1976,Düşleme Oyunu-1979), Kemalettin Tuğcu
(Saadet Borcu-1943; Hissiz Adam-1943;Uçurum-1945; Küçük Sevgili-1946; Taş
Yürek-1947; Sokak Çocuğu-1955; Düşkün Çocuk-1957; Küçük Mirasyedi-1969; Sokak
Köpeği-1975; Dağdaki Yabancı-1976;Şeytan Çocuk-1976), Mümtaz Zeki Taşkın
(Çitlembik Kız-1981; Çocuklara Kahramanlık Öyküleri-1977; Balık Çocuk-1973;
Ördek Ömer-1976), Muzaffer İzgü (Yumurtadan Çıkan Öğretmen-1991; Küçük
Arı, Büyük Arı-1993; Can Dayım-1994;Ekmek Parası-1993; Anneannem Askere
Gidiyor-1994; Hokus Pokus-1995; Uzay Dolmuşu Kalkıyor-1996), Ayla Kutlu
(Merhaba Sevgi-1991; Yıldız Yavrusu Behram'ın Dünya Serüvenleri-1994), Tarık
Dursun Kakınç (Otobüsüm Kalkıyor-1993;İyilikçi Tilki-1994), Ayşe Kilimci
(Benim Adım Çocuk-1993), Sulhi Dölek (Yeşil Bayır-1991; Arkadaşım
Dede-1992), Hüseyin Yurttaş (Çamlı Kuledeki Giz-1995;Uzaylılar
Gelince-1995; Cüceler Gezegeni-1994).Bunlara ek olarak Nihal Atsız (Bozkurtların
Ölümü-1946; Bozkurtlar Diriliyor-1949), Fakir Baykurt (Sakarca-1976) ve
bütün eserlerini burada saymaya imkan olmayan Abdullah Ziya Kozanoğlu'nun,
Cahit Uçuk'un, Cahit Zarifoğlu'nun ve Kemalettin Tuğcu'nun hikâye
ve romanları dikkate alınmalıdır.Tabiî bu arada hepsi cumhuriyet öncesi
yazılmış olmasına rağmen cumhuriyet sonrasında en çok basılan ve okunan hikâye
yazarımız Ömer Seyfettin'in hikâye kitaplarını da unutmamak gerekir. Zira
Ömer Seyfettin'in hikâyeleri bundan sonra da Türk edebiyatının çocuklar
tarafından en çok okunan klâsikleri olma özelliğini sürdüreceğe benzemektedir.
Şiir:
Orhan Veli, (Nasreddin Hoca–1949), Yusuf
Ziya Ortaç (Kuş Cıvıltıları–1938; Sizin İçin–1938), Faruk Nafiz Çamlıbel
(Akıncı Türküleri–1938), M. Necati Öngay (Sonbahar–1962; Sevgi Bahçesi–1963;
Çocuk Şiirleri–1942), Mümtaz Zeki Taşkın (Çocuklarımıza Resimli Şiirler–1959),
Ceyhun Atuf Kansu (Bir Çocuk Bahçesinde–1941; Çocuklar Gemisi–1946), Yalvaç
Ural (Müzik Satan Çocuklar–1979; Kulağımdaki Küçük Çan–1979), Ülkü Tamer
(Virgül'ün Başından Geçenler–1965; Masal Şiirler–1981), Abdülkadir Budak
(Bir Gül Çocuk–1981), Abdülkadir Bulut (Kahveci Güzeli–1981), Mustafa
Ruhi Şirin (Gökyüzü Çiçekleri–1983; Çocuk Kalbimdeki Kuş–1990) Cahit
Zarifoğlu (Gülücük–1988), Mevlâna İdris Zengin (Kuş Renkli Çocukluğum–1990),
Ali Akbaş (Kuş Sofrası–1991), Hasan Demir (Kuşlarla Büyümek–1999),
Ahmet Efe (Işığın Yüreği–1999), Gökhan Akçiçek (Bulutlar Örtmese Güneşi–1992;
Bülbül Deresi Şiirleri–2001; Çocuklara Ölüm Yakışmaz–2001). Bunlara ek olarak
edebiyatımızın en çok çocuk şiiri yazmış şairi ve onun çocuk şiiri kitapları
gelir. Fazıl Hüsnü Dağlarca hayatının yaklaşık otuz yılını çocuk
şiirlerine vermiştir ve bugün 20'den fazla çocuk şiir kitabı bulunmaktadır:
(Çocuk ve Allah–1957; Kuş Ayak: Açıl Susam Açıl–1967; Kuş Ayak: Boyalı
Ses–1971; Arka Üstü–1974; Yeryüzü Çocukları–1974; Balina ile Mandalina–1977;
Yazıları Seven Ayı–1978; Göz Masalı–1979; Yaramaz Sözcükler–1979; Şeker Yiyen
Resimler–1980; Güneşi Doğduran–1981; İlkokul 2'deki/Kanatlarda–1981; Bitkiler
Okulu–1995; Dolar Biriktiren Çocuk–1995; Oyun Okulu–1998; Kaçan Uykular
Ülkesi–1981; Cinoğlan–1981; Hin ile Hincik–1981; Okulumuz l' deki–1999;
Okulumuz 3’teki–1999; Cıncık–2000; Cin ile Cıncık–2000). Yukarıda adları ve
şiir kitapları sıralanan şairlere şunları da eklemekte yarar vardır: İbrahim
Zeki Burdurlu (Keloğlan–1949; Basık Tavan–1950; Atatürk’üm–1959;Köroğlu Destanı–1965),
Şükrü Enis Regü (Elma Ağacı–1971), İsmail Uyaroğlu (Çocuk ve Şiir–1972;
Gül Sağnağı–1976), Ahmet Uysal (Kuş Gölünde Günler–1993), Süreyya
Berfe (Çocukça–1983).
Cumhuriyet
öncesinde doğup cumhuriyet yıllarında eser veren şair ve yazarlara ek olarak,
bugünün yaşayan genç ve yaşlı edebiyatçılarından yukarıda ismi geçmeyen daha
birçok isim çocuklar için şiir, masal, hikâye ve roman yazmaya devam etmektedir.
Yukarıda adları ve eserleri zikredilmeyen, ancak çocuk edebiyatı türlerine giren
eserleri olan daha birçok yazar ve şairimizin olduğu muhakkaktır. Bu tür kısa soluklu
çalışmalar bütün yazar ve şairlerimizin ve eserlerinin adlarını vermeye müsait değildir.
Bu da bize ayrıntılı bir Türk Çocuk Edebiyatı Tarihi'nin yazılması gerekliliğini
bir kez daha hatırlatmaktadır.
Cumhuriyet Sonrası Süreli
Çocuk Yayınları
Cumhuriyet sonrası yeni harflerle basılan çocuk dergilerinin belli
başlıcaları şunlardır: Ateş (1930), Çocuk Sesi (1932), Afacan (1934), Yavrutürk
(1936), Gelincik(1936), Çocuk Gazetesi (1938), Binbir Roman (1939), Çocuk
Romanları (1941), Çocuk Gözü (1945), Şen Çocuk (1945), Doğan Kardeş (1945),
Karınca (1952), Çocuk Haftası Yıllığı (1959). Bunlara ek olarak daha çok
gazeteler, bankalar ve çeşitli kurumların çıkardığı dergiler de hatırı sayılar bir
yekûn tutmaktadır: Milliyet Kardeş, Tercüman Çocuk, Türkiye Çocuk, Zaman Çocuk,
Hürriyet Çocuk, Diyanet Çocuk, Çekirge, Şeker Çocuk, Vakıf Çocuk, Pamuk Çocuk,
Uçan Çocuk, Çocuk ve Yuva, Elma Şekeri, Yeni Can Kardeş, Kandil Çocuk, Çocuğa
Selâm, Kumbara, Başak Çocuk, Başaralım. Ayrıca bunlara 1970'li yıllarda
Yeşilay'ın çıkardığı ve çocuk edebiyatının gelişmesinde önemli bir yeri olan
Mavi Kırlangıç ile Mavi Kuş, Kırmızı Bisiklet, Kervan adlı dergileri ve son
zamanlarda yayın yapmaya devam eden Miço, Kırmızı Fare, Ebe Sobe, Salıncak'ı da
edebiyata yer veren çocuk dergileri arasına katabiliriz.
ÇOCUK EDEBİYATINDA İLKLER
·
İlk çeviri roman: Yusuf Kamil Paşa/ Fenelon’dan
Telemak / 1859
·
Edebiyatımızda çocuklar üzerine yazılmış ilk
eserler Nabi'nin Hayriye'si ve Sümbülzade Vehbi'nin Lütfiye'sidir.
·
İlk çocuk dergisi mümeyyizdir.(1869)
·
Türk Edebiyatı'nda bilinen ilk çocuk gazetesi
Çocuklar İçin Mümeyyiz'dir.
·
Türk Edebiyatı'nda batıdan yapılan ilk fabl
çevirisi Şinasi tarafından yapılmıştır.
·
Türk Edebiyatı'nda yazıya geçirilen ilk masallar
Billur Köşk Masalları'dır.
·
İlk yerli çizgi roman, Türk Kahramanı Köroğlu'dur.(1953)
·
Ülkemizde ilk çocuk çizgi roman türü Kara
Maske'dir.(1943)
·
Edebiyatımızdaki ilk fıkra yazarı Ahmet Rasim'dir.
·
İlk çocuk şiirlerini yazan Tevfik Fikret / Şermin
·
İlk Çocuk Romanı: Mahmut Yesari / Bağrı Yanık Ömer
·
İlk Çocuk Şiir Kitabı İbrahim Alaattin Gövsa /
Çocuk Şiirleri
·
İlk Çocuk Tiyatromuz: M. Kemal Küçük / Çocuklara
Tiyatro Dersi – Gülmeyen Çocuk
·
İlk alfabe kitabı Nuhbetü'l Etfal / Kayserili Dr.
Rüştü
·
İlk Resimli çocuk kitabı/ Kirpi Masalı
·
Kahramanı çocuk olan ilk roman Küçük Paşa/ Ebûbekir
Hazım Tepeyran
·
Konuşma diliyle yazılmış ilk hikâye yazarı/ Ömer
Seyfettin
·
Türk Edebiyatı’nda yayınlanmış ilk öykü kitabı Emin
Nihat Tarlan’ın Müsameratname’dir.(1872)
Çocuk edebiyatı ilk çocuk şiirleri antolojisi Burhan Uğur Müntehab Çocuk Şiirleri (2017)
KAYNAKÇA
Kitap
Alangu,
Tahir, Çocuk Kitapları Üstüne, İstanbul: Doğan Kardeş Matbaacılık Sanayi
A.Ş.
Basımevi,
1965.
Alpay, Meral
ve Robert Anhegger, Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Kitapları, İstanbul: Cem
Yayınevi,1975.
Alpöge,
Gülçin, Çocuk ve Dil, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1991.
Alpöge,
Gülçin, Günümüz Çocuk Kitaplarında Çocuk İmgesi, Ankara: Ankara Üniversitesi
Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi (ÇOKAUM) Yayınları, 1997.
Alsaç, Üstün,
Türkiye’de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film, İstanbul, İletişim
Yayınları,1994.
Ateş, Kemal, Gülten
Dayıoğlu’nun Çocuk Romanları, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları,2000.
Baykurt,
Fakir, Çocuk Edebiyatı -Bildirge-, Ankara: Halkevleri Basımevi, 1977.
Boratav,
Pertev Naili, Masal, İstanbul: Gökyüzü Yayınları, 1987.
Ciravoğlu,
Ömer, Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Esin Yayınları, 1997.
Nas, Recep, Metinlerle
İlk okuma-Yazma Öğretimi, Bursa: Ezgi Kitabevi, 2001.
Nas, Recep, Örneklerle
Çocuk Edebiyatı, Bursa: Ezgi Kitabevi, 2002.
Neydim,
Necdet, Çocuk ve Edebiyat Çocukluğun Kısa Tarihi ve Edebiyatta Çocuk Figürleri,
İstanbul: Bu Yayınevi, 1998.
Neydim,
Necdet, Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Bu Yayınevi, 2003.
Neydim,
Necdet, 80 Sonrası Paradigma Değişimi Açısından Çeviri Çocuk Edebiyatı, İstanbul:
Bu Yayınevi, 2003.
Yalçın,
Alemdar ve Aytaş Gıyasettin, Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları,
2002.
Zengin Nesrin
ve Ahmet Yaşar Zengin, Çocuk Edebiyatı, Ankara: Bizim Büro
Basımevi,2002.
Makale
Acaroğlu, M.
Türker, “Çocuk Edebiyatı Meselesi”, Türk Dili, Ocak 1954, c. III, syf.
28, s.
207–210.
Acaroğlu, M.
Türker, “Çocuklar İçin Süreli Yayınlar”, Türk Dili, Eylül 1970, c. XXII,
syf. 228,s. 459–462.
Acaroğlu, M.
Türker, “Çocuk Edebiyatımızın Tarihçesi”, Türk Dili, Aralık 1970, c.
XXIII, no.231, s. 242–244.
Adalı, Oya,
“Türk Çocuk Edebiyatı Üzerine Gözlemler”, Milliyet Sanat Dergisi, 15
Nisan
1993, syf.
310.
Adıgüzel, H.
Ömer, “Aytül Akal’ın Çocuk Kitaplarına İç ve Dış Yapı Açısından Bakış”, Ankara
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Temmuz 2001, c. XXXII, syf. 1–2, s. 139–144.
Ağabegüm,
Ayla ve Belkıs Kabaklı, “Erol Toy’un Çocuk Kitapları Üzerine Düşünceler”,
Türk Edebiyatı, Ocak 1983, syf. 111, s. 35–36.
Akın, Âdem,
“Münif Efendi’nin ‘Ehemmiyet-i Terbiye-i Sıbyan’ Adlı Makalesi Hakkında
Bir Çalışma”,
Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi, 1989, c. V, syf. 14, s. 517–547.
Akın, Gülten,
“Çocuk Yazını; Sevdalı Bulut; Nazım Hikmet; Forsa’dan Ömer Seyfettin’e
Küçük Bir
Yolculuk”, Türk Dili, Haziran 1976, c. XXXIII, syf. 297, s. 484–486.
Akın, Gülten,
“Aziz Nesin ile Çocuklar”, “Kumdan Betona”, “Yağmur Gelini”, Türk Dili,
Ekim 1976, syf.
301, s. 533–534.
Aksakal, Ali,
“Okul Kütüphanelerimiz ve Bir Anketin Düşündürdükleri”, Türk Kütüphaneciler
Derneği Bülteni, 1983, c. XXXII, syf. 3, s. 108–115.
Aksakal, Ali,
“Edebiyat Sosyolojisi ve Çocuk Edebiyatı”, Türk Dili, Ekim 1998, syf.
562, s.341–343.
Akyol,
Hayati, “Hikâye Haritası Yöntemiyle Metin Öğretimi”, Milli Eğitim Dergisi,
Nisan-Mayıs-Haziran 1999, syf. 142.
© 2015 Powered by Erem
© 2015 Powered by Erem
Türk Edebiyatının ilk çocuk şiirleri antolojisi tarafımdan yayına hazırlanan Cinius Yayınlarından çıkan Müntehab Çocuk Şiirleri Antolojisidir, bunu da ekler misiniz?
YanıtlaSil