ÇOCUK EDEBİYAT
ÇOCUK EDEBİYATININ
TANIMI, KAPSAMI VE ÖZELLİKLERİ
TEST–1
1.
Aşağıdakilerden hangisi 0–6 yaş grubu çocuk
edebiyatı ürünleri arasında yer alır?
A) Ninniler
B) Tatil ve Doğa öyküleri
C) Duygusal kitaplar
D) Biyografiler
E) Şiir ve tiyatro kitapları
2.
Aşağıdakilerden hangisi serüven dönemi çocuk
edebiyatı ürünleri arasında yer alır?
A)
Yabancı ülkelerle ilgili yayınlar
B)
Plak ve kaset
C)
Masal kitapları
D)
Öyküleştirilmiş tarih kitapları
E)
Resimli kitaplar
3.
Aşağıdakilerden hangisi 12–14 yaş grubu çocuk edebiyatı ürünleri
arasındadır?
A) Sevgi ve bağlılık
konularını işleyen kitaplar
B) Bilmece ve atasözü
kitapları
C) Serüven kitapları
D) Çocuk kitaplığı
E) Çekici oyun kartları
4.
Aşağıda verilen çocuk edebiyatı
adlandırmalarından hangisi doğrudur?
A) Kolpotraj edebiyatı
B) Marjinal edebiyat
C) Adresli edebiyat
D) Hedef grubu
edebiyatı
E) Belli bir kesimi
ifade eden edebiyat
5.
Edebiyatın
faydalarından biri de rehberlik kaynağı olmasıdır. Burada rehberlik
kaynağı olması özelliğiyle aşağıdakilerden hangisi kastedilmiştir?
A) Çocuğun zihinsel
süreçlerine katkısı.
B) Çocuğun psikolojik
gelişimine katkısı.
C) Çocuğun karşılaştığı
problemlere çözüm üretebilmesi.
D) Çocuğun
düşüncelerini açık bir şekilde ifade edebilmesi.
E) Hayat karşısındaki
tecrübelerinden istifade edebilmesi.
6.
Aşağıdakilerden hangisi çocuk
edebiyatının öncelikleri arasında yer
almaz?
A) Çocuk edebiyatı
ürünleri çocuksu bir dille oluşur.
B) Çocuk edebiyatı
çocuksu zevkin şöleni olmalıdır.
C) Çocuk edebiyatı
ürünlerinde neleri yazmalıyım sorusundan önce nasıl yazmalıyım sorusu
önemlidir.
D) Çocuğu çepeçevre
kuşatan edebiyat ürünleri olmalıdır.
E) Çocuk edebiyatı
ürünleri çocuğa çocukluğunu öğretmelidir.
7.
Çocuk kitabı yazarlığı ayrı bir yazarlık
biçimidir. Çocuk edebiyatı yazarlığı, incelik ister. Bu incelik eserin dili ve
anlatımı ile ilgilidir. Bu bilgilerden
hareketle aşağıdakilerden hangisi çocuk yayınlarının nitelikleri arasında yer
almaz?
A) Çocuğun sanat
beğenisini geliştirmeyi amaçlamalıdır.
B) Çocuğun gelişim
düzeyine uygun konuları işlemelidir.
C) Eserlerde verilmek
istenen doğrudan verilmemeli, çocuğun bulmasını sağlayacak biçimde
sunulmalıdır.
D) Çocuğu iyiye, güzele
ve doğruya yönlendirmeyi amaçlamalıdır.
E) Çocuğa ideolojik
düşünceleri öğretmelidir.
8.
Aşağıdakilerden hangisi çocuk
edebiyatının hedefleri arasında yer
almaz?
A) Zihinsel gelişimini
desteklemek.
B) Çocuğa kitap
sevgisini aşılamak.
C) Dinleme yeteneğini
geliştirmek.
D) Çocuğun dil
gelişimine yardımcı olmak.
E) Çocuğa derin ruh
çözümlemelerinde yol göstermek.
9.
Aşağıdakilerden hangisi masal dönemi
çocuk edebiyatı ürünleri arasında yer
almaz?
A) Kahramanları çocuk
olan öyküler.
B) Tatil ve doğa
öyküleri.
C) Kahramanı hayvan
olan öyküler.
D) Efsaneler, destanlar
ve fıkralar.
E) Sanat değeri olan
kitaplar.
10.
Aşağıda çocukların edebiyata
gereksinimlerini belirten seçeneklerden hangisi doğru değildir?
A) Edebiyat yaşamı
tanımaya yardım eder.
B) Edebiyatın amacı
sadece güldürmektir.
C) Edebiyat yaratıcı
etkinlikleri özendirir.
D) Edebiyat güzel bir
dil demektir.
E) Edebiyat rehberlik
kaynağıdır.
11.
Aşağıdakilerin hangisinde bir çocuk
kitabında bulunması gereken dil ve anlatım niteliği açık bir şekilde belirtilmiştir?
A) Çocuk kitaplarının
boyutları küçük olmalıdır.
B) Konular ilgi çekici
biçimde sunulmalı, eğlendirici, öğretici ve düşündürücü olmalıdır.
C) Çocuk kitapları,
çocuğun gelişme düzeyine uygun konuları işlemeli, dili yalın, kavramlar anlaşılır
olmalıdır.
D) Çocuk kitaplarının
resimlenmesine özen gösterilmelidir.
E) Çocuk edebiyatı
yazarı ve çizeri birbirleriyle uyum içerisinde olmalıdır.
12.
Okul öncesi dönemde çocukların hangi
konulara eğilim gösterdiği seçeneklerin hangisinde belirtilmiştir?
A) Gezi yazıları
B) Fen ve doğa
olaylarını konu alan yazılar
C) Serüven kitapları
D) Masal
E) Macera kitapları
13. Çocuklar,
başka alanlardaki yaratıcı etkinliklere geçmek için bir sıçrama tahtası olarak
edebiyata gereksinim duyarlar. Başka sanatlarla ilişkileri bulunan zengin bir
programın eşliğinde yaratıcılığa yönelten okuma etkinlikleri sayesinde bir
sanat, başka bir sanatı desteklemiş, beslemiş olur. Paragrafta da sözü edilen, edebiyatın çocuklara kazandırdığı özellik hangisidir?
A)
Edebiyat ruha canlılık verir, yaşama gücünü
artırır.
B)
Edebiyat yaşamı tanımaya yardım eder.
C)
Edebiyat yaratıcı etkinlikleri özendirir.
D)
Edebiyat bir rehberlik kaynağıdır.
E)
Edebiyat dil bilinci kazandırır.
14.
Aşağıdakilerden hangisi çocuk kitaplarında bulunmaması
gereken özelliklerden biri değildir?
A) Irk üstünlüğü, din ayrılığı, bağnazlık,
aşılanmamalıdır.
B) Yiğitlik abartılmamalı; çocuklara, yanılmaz
insan, üstün insan, her şeyi bilen insan örnekleri sunulmamalıdır.
C) Alın yazısı, yazgı gibi insanın boynunu
büktüren, savaşım gücünü köstekleyen inanışlara yer verilmemelidir.
D) Her kitap bir dizi ahlak yargısıyla
sonuçlandırılmamalıdır.
E) Çocuğa eleştirel düşünme becerisi
kazandırmalıdır.
15.
Aşağıdakilerden hangisi Okul Öncesi dönemdeki çocukların gelişim düzeylerine, ilgi ve
gereksinmelerine göre oluşturulmuş resimli çocuk edebiyatı yapıtlarının ve
öğretici metinlerin; çocuğun dilsel, bilişsel, kişilik ve toplumsal gelişimine
sağlayacağı katkılar arasında yer
almaz?
A) Kitapla tanışmasını sağlar, onlarda kitabın
yaşamlarını bütünleyen bir temel araç olduğuna ilişkin duyumsal bir altyapı oluşturur.
B) Resimleri öykünerek duygu ve düşüncelerini
çizgi ve renklerle anlatma isteğini devindirir.
C) İlkelere uygun olarak yapılan okumalarla
Türkçenin söyleyiş özelliklerinin kavranılmasına yönelik deneyim alanı yaratır.
D) Yarattığı çeşitli kahramanlarla değişik
insan kişiliklerini tanıtır, insanların farklı kişilik özelliklerine sahip
olabileceklerini sezdirir.
E) Kitaplarda derin ruh
çözümlemelerine yer vererek çocukların psikolojik gelişimlerine katkı sağlar.
16.
Aşağıdakilerden
hangisi, çocuk edebiyatı yapıtlarının, çocuğun bilinçsel gelişimine sağladığı
katkılardan biri değildir?
A) Çocuğun etkili okuma
yapması
B) Çocuğun gözlemleme
yapması
C) Çocuğun
sınıflandırma yapması
D) Çocuğun uygulama
yapması
E) Çocuğun
karşılaştırma yapması
17.
Aşağıdaki
yargılardan hangisi doğru değildir?
A) 2–3 yaşındaki çocuklar, yalın çizgili-sevimli
resimlerle oluşturulmuş kitaplarla buluşturulmalıdır.
B) 5, 6, 7 yaşlarındaki çocuklara
masal, şiir, öykü gibi yazınsal metinlerin yaratıcı kurguları içinde yaşam ve
insan gerçekliği sezdirilmelidir.
C) Yetişkinlerin; vurgu, durak,
tonlama ve ulama gibi söyleyiş ilkelerine uygun okumalar yapmaları, çocukları
anlatılanları dinlemeye isteklendirir.
D) Kitapların çocuğa göreliği, ailenin
ve okulun duyarlı çabaları çocukların kitaba saygı ve sevgi oluşturmalarını
sağlayan temel etkenlerdir.
E) Çocuğun kitabı incelemesi,
resimlerini bakması için uygun ortamlar yaratılmalı; ancak istediği yere
götürmesine izin verilmemelidir.
18.
Nitelikli bir çocuk edebiyatı
yapıtı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)
Görsel ve dilsel iletileriyle
çocukların yaşamla bağını kurar.
B)
İlgi ve beğeni alanlarına girerek
çocukları eğlendirir.
C)
Çocuklara doğru öğütler vererek
onları yanlışlardan uzaklaştırır.
D)
Yaşamı düş kurarak, düşünerek,
sorarak tanımlarını sağlar.
E)
Dilsel ve görsel kurgularıyla,
çocuklara çeşitli yaşantılar edindirir.
Cevap Anahtarı
1-A 2-D 3-A 4-D 5-C 6-E 7-E 8-E 9-E 10-B 11-C 12-D 13-C 14-E 15-E 16-A 17-B 18-E
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder