Translate

27 Aralık 2015 Pazar

ÇOCUK EDEBİYATI-5 ( Childiren's Literature) TEST-I "KPSS ÇOCUK EDEBİYATININ TANIMI , KAPSAMI VE ÖZELLİKLERİ"

ÇOCUK EDEBİYAT
ÇOCUK EDEBİYATININ TANIMI, KAPSAMI VE ÖZELLİKLERİ
TEST–1


1.       Aşağıdakilerden hangisi 0–6 yaş grubu çocuk edebiyatı ürünleri arasında yer alır?
                A) Ninniler
                B) Tatil ve Doğa öyküleri
                C) Duygusal kitaplar
                D) Biyografiler
                E) Şiir ve tiyatro kitapları

2.       Aşağıdakilerden hangisi serüven dönemi çocuk edebiyatı ürünleri arasında yer alır?

A)      Yabancı ülkelerle ilgili yayınlar
B)      Plak ve kaset
C)      Masal kitapları
D)      Öyküleştirilmiş tarih kitapları
E)      Resimli kitaplar


3.       Aşağıdakilerden hangisi 12–14 yaş grubu çocuk edebiyatı ürünleri arasındadır?

A)      Sevgi ve bağlılık konularını işleyen kitaplar
B)      Bilmece ve atasözü kitapları
C)      Serüven kitapları
D)      Çocuk kitaplığı
E)      Çekici oyun kartları

4.       Aşağıda verilen çocuk edebiyatı adlandırmalarından hangisi doğrudur?

A)      Kolpotraj edebiyatı
B)      Marjinal edebiyat
C)      Adresli edebiyat
D)      Hedef grubu edebiyatı
E)      Belli bir kesimi ifade eden edebiyat

5.       Edebiyatın faydalarından biri de rehberlik kaynağı olmasıdır. Burada rehberlik kaynağı olması özelliğiyle aşağıdakilerden hangisi kastedilmiştir?

A)      Çocuğun zihinsel süreçlerine katkısı.
B)      Çocuğun psikolojik gelişimine katkısı.
C)      Çocuğun karşılaştığı problemlere çözüm üretebilmesi.
D)      Çocuğun düşüncelerini açık bir şekilde ifade edebilmesi.
E)      Hayat karşısındaki tecrübelerinden istifade edebilmesi.

6.       Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatının öncelikleri arasında yer almaz?
A)      Çocuk edebiyatı ürünleri çocuksu bir dille oluşur.
B)      Çocuk edebiyatı çocuksu zevkin şöleni olmalıdır.
C)      Çocuk edebiyatı ürünlerinde neleri yazmalıyım sorusundan önce nasıl yazmalıyım sorusu önemlidir.
D)      Çocuğu çepeçevre kuşatan edebiyat ürünleri olmalıdır.
E)      Çocuk edebiyatı ürünleri çocuğa çocukluğunu öğretmelidir.

7.       Çocuk kitabı yazarlığı ayrı bir yazarlık biçimidir. Çocuk edebiyatı yazarlığı, incelik ister. Bu incelik eserin dili ve anlatımı ile ilgilidir. Bu bilgilerden hareketle aşağıdakilerden hangisi çocuk yayınlarının nitelikleri arasında yer almaz?
A)      Çocuğun sanat beğenisini geliştirmeyi amaçlamalıdır.
B)      Çocuğun gelişim düzeyine uygun konuları işlemelidir.
C)      Eserlerde verilmek istenen doğrudan verilmemeli, çocuğun bulmasını sağlayacak biçimde sunulmalıdır.
D)      Çocuğu iyiye, güzele ve doğruya yönlendirmeyi amaçlamalıdır.
E)      Çocuğa ideolojik düşünceleri öğretmelidir.

8.       Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatının hedefleri arasında yer almaz?

A)      Zihinsel gelişimini desteklemek.
B)      Çocuğa kitap sevgisini aşılamak.
C)      Dinleme yeteneğini geliştirmek.
D)      Çocuğun dil gelişimine yardımcı olmak.
E)      Çocuğa derin ruh çözümlemelerinde yol göstermek.

9.       Aşağıdakilerden hangisi masal dönemi çocuk edebiyatı ürünleri arasında yer almaz?
A)      Kahramanları çocuk olan öyküler.
B)      Tatil ve doğa öyküleri.
C)      Kahramanı hayvan olan öyküler.
D)      Efsaneler, destanlar ve fıkralar.
E)      Sanat değeri olan kitaplar.

10.    Aşağıda çocukların edebiyata gereksinimlerini belirten seçeneklerden hangisi doğru değildir?
A)      Edebiyat yaşamı tanımaya yardım eder.
B)      Edebiyatın amacı sadece güldürmektir.
C)      Edebiyat yaratıcı etkinlikleri özendirir.
D)      Edebiyat güzel bir dil demektir.
E)      Edebiyat rehberlik kaynağıdır.

11.    Aşağıdakilerin hangisinde bir çocuk kitabında bulunması gereken dil ve anlatım niteliği açık bir şekilde belirtilmiştir?
A)     Çocuk kitaplarının boyutları küçük olmalıdır.
B)      Konular ilgi çekici biçimde sunulmalı, eğlendirici, öğretici ve düşündürücü olmalıdır.
C)     Çocuk kitapları, çocuğun gelişme düzeyine uygun konuları işlemeli, dili yalın, kavramlar anlaşılır olmalıdır.
D)      Çocuk kitaplarının resimlenmesine özen gösterilmelidir.
E)      Çocuk edebiyatı yazarı ve çizeri birbirleriyle uyum içerisinde olmalıdır.

12.    Okul öncesi dönemde çocukların hangi konulara eğilim gösterdiği seçeneklerin hangisinde belirtilmiştir?
A)      Gezi yazıları
B)      Fen ve doğa olaylarını konu alan yazılar
C)      Serüven kitapları
D)      Masal
E)      Macera kitapları

13.  Çocuklar, başka alanlardaki yaratıcı etkinliklere geçmek için bir sıçrama tahtası olarak edebiyata gereksinim duyarlar. Başka sanatlarla ilişkileri bulunan zengin bir programın eşliğinde yaratıcılığa yönelten okuma etkinlikleri sayesinde bir sanat, başka bir sanatı desteklemiş, beslemiş olur. Paragrafta da sözü edilen, edebiyatın çocuklara kazandırdığı özellik hangisidir?

A)      Edebiyat ruha canlılık verir, yaşama gücünü artırır.
B)      Edebiyat yaşamı tanımaya yardım eder.
C)      Edebiyat yaratıcı etkinlikleri özendirir.
D)      Edebiyat bir rehberlik kaynağıdır.
E)      Edebiyat dil bilinci kazandırır.

14.    Aşağıdakilerden hangisi çocuk kitaplarında bulunmaması gereken özelliklerden biri değildir?

A)  Irk üstünlüğü, din ayrılığı, bağnazlık, aşılanmamalıdır.
B) Yiğitlik abartılmamalı; çocuklara, yanılmaz insan, üstün insan, her şeyi bilen insan örnekleri sunulmamalıdır.
C)  Alın yazısı, yazgı gibi insanın boynunu büktüren, savaşım gücünü köstekleyen inanışlara yer verilmemelidir.
D)  Her kitap bir dizi ahlak yargısıyla sonuçlandırılmamalıdır.
E)   Çocuğa eleştirel düşünme becerisi kazandırmalıdır.

15.    Aşağıdakilerden hangisi Okul Öncesi dönemdeki çocukların gelişim düzeylerine, ilgi ve gereksinmelerine göre oluşturulmuş resimli çocuk edebiyatı yapıtlarının ve öğretici metinlerin; çocuğun dilsel, bilişsel, kişilik ve toplumsal gelişimine sağlayacağı katkılar arasında yer almaz?

A) Kitapla tanışmasını sağlar, onlarda kitabın yaşamlarını bütünleyen bir temel araç olduğuna ilişkin duyumsal bir altyapı oluşturur.
B)    Resimleri öykünerek duygu ve düşüncelerini çizgi ve renklerle anlatma isteğini devindirir.
C)    İlkelere uygun olarak yapılan okumalarla Türkçenin söyleyiş özelliklerinin kavranılmasına yönelik deneyim alanı yaratır.
D)   Yarattığı çeşitli kahramanlarla değişik insan kişiliklerini tanıtır, insanların farklı kişilik özelliklerine sahip olabileceklerini sezdirir.
E)     Kitaplarda derin ruh çözümlemelerine yer vererek çocukların psikolojik gelişimlerine katkı sağlar.


16.    Aşağıdakilerden hangisi, çocuk edebiyatı yapıtlarının, çocuğun bilinçsel gelişimine sağladığı katkılardan biri değildir?
A)      Çocuğun etkili okuma yapması
B)      Çocuğun gözlemleme yapması
C)      Çocuğun sınıflandırma yapması
D)      Çocuğun uygulama yapması
E)      Çocuğun karşılaştırma yapması

17.    Aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?

A) 2–3 yaşındaki çocuklar, yalın çizgili-sevimli resimlerle oluşturulmuş kitaplarla buluşturulmalıdır.
B)    5, 6, 7 yaşlarındaki çocuklara masal, şiir, öykü gibi yazınsal metinlerin yaratıcı kurguları içinde yaşam ve insan gerçekliği sezdirilmelidir.
C)     Yetişkinlerin; vurgu, durak, tonlama ve ulama gibi söyleyiş ilkelerine uygun okumalar yapmaları, çocukları anlatılanları dinlemeye isteklendirir.
D) Kitapların çocuğa göreliği, ailenin ve okulun duyarlı çabaları çocukların kitaba saygı ve sevgi oluşturmalarını sağlayan temel etkenlerdir.
E)  Çocuğun kitabı incelemesi, resimlerini bakması için uygun ortamlar yaratılmalı; ancak istediği yere götürmesine izin verilmemelidir.

18.    Nitelikli bir çocuk edebiyatı yapıtı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)      Görsel ve dilsel iletileriyle çocukların yaşamla bağını kurar.
B)      İlgi ve beğeni alanlarına girerek çocukları eğlendirir.
C)      Çocuklara doğru öğütler vererek onları yanlışlardan uzaklaştırır.
D)      Yaşamı düş kurarak, düşünerek, sorarak tanımlarını sağlar.
E)       Dilsel ve görsel kurgularıyla, çocuklara çeşitli yaşantılar edindirir.


Cevap Anahtarı
1-A 2-D 3-A 4-D 5-C 6-E 7-E 8-E 9-E 10-B 11-C 12-D 13-C 14-E 15-E 16-A 17-B 18-E

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder