ÇOCUK EDEBİYATI
TEST–9
- Bilmecelerin hangi özelliği çocukların
hem bilişsel, Hem uyuşsal, hem de devinişsel gelişimine katkı sağlar?
A) Türkçe
sözcüklerin çok anlamlı özelliğine ilişkin ilk deneyimleri kazandırması
B) Neşeli bir
eğitim ortamı yaratması
C) Çocukları
yeni sorulara yanıt bulmaya yönlendirmesi
D) Çocukların
hoşça ve sevinçli vakit geçirmelerini sağlaması
E) Çocukların,
yaşamdaki gülünç ve sevimli yanları görmelerini sağlaması
- Aşağıdaki
yargılardan hangisi bağımsız tekerlemeler için yanlıştır?
A) Türkçe
dışındaki dillerde seslerin, sözcüklerin tam değeriyle söylenmesine katkı
sağlar.
B) Türkçedeki
seslerin, hecelerin, sözcüklerin tam değeriyle söylenmesine katkı sağlar.
C) Çocuğun
birden fazla sözcüğü aynı anda doğru ve akıcı bir biçimde söyleme alışkanlığı
kazanmasında katkısı vardır.
D) Oyun
etkinliklerini bütünleyen bir parça olarak algılanmalıdır.
E) Dilimizdeki
ünlü ve ünsüzlerin doğru boğumlanmasının öğretilmesinde yararlı
- Aşağıdakilerden
hangisi Türkçedeki seslerin, hecelerin ve sözcüklerin tam değerleriyle
söylenmesine katkı sağlayacak
dilsel gereçlerden biridir?
A) Masallar
B) Sayışmaca
masalları
C) Oyun
sayışmacaları
D) Resim
tekerlemeleri
E) Bağımsız
tekerlemeler
- Aşağıdakilerden
hangisi bilmecelerin çocuğun bilişsel, duyuşsal ve devinişsel gelişimine
katkıları arasında sayılamaz?
A) Bilmeceler
çocuğun kavramsal olarak zenginleşmesine değil dil yetisinin toplumsal bir
çerçevede işlevsellik kazanmasına katkı sağlar.
B) Düşünme
alışkanlığı edinmesi için bir uygulama alanı yaratır.
C) Sözcüklerin
anlamsal çağrışımlarından yola çıkarak kavramlar arasında bağlantı kurma
becerisi edindirir.
D) Çocuklarda
ana dili sevgisinin oluşmasına yardımcı olur.
E) Resimli
bilmecelerle, görme duyusunun da düşünme eylemine katkısı sağlanır.
- Aşağıdakilerden
hangisi bilmecedeki anlatım
özelliklerindendir?
A) Uyak, ölçü
ve ses yinelemeleri
B) Doğa ve doğa
olayları
C) Görsel
metinler
D) Çizgisel
iletiler
E) Söz dizimi
yapısı
- Aşağıdakilerden
hangisi bilmecelerin çocuğun bilişsel, duyuşsal ve devinişsel gelişimine
katkıları arasında yer alır?
A) Düşünme
alışkanlığı edinmesi için bir uygulama alanı yaratır.
B) Bilmeceler
çocuğun kavramsal olarak zenginleşmesine değil, dil yetisinin toplumsal bir
çerçevede işlevsellik kazanmasına katkı sağlar.
C) Sözcüklerin
anlamsal çağrışımlarından yola çıkmaksızın kavramlar arasında bağlantı kurma
becerisi edindirir.
D) Çocuklarda
yabancı dil sevgisinin oluşmasına yardımcı olur.
E) Resimli
bilmecelerle, işitme duyusunun da düşünme eylemine katkısı sağlanır.
- Aşağıdakilerden hangisi
şiir okumanın yararlarından biridir?
A) Duyuları
eğitir.
B) Gerçekleri
görmeyi sağlar.
C) Çocuğun
düş dünyasına dalmasını engeller.
D) Öğretici
olduğu için çocuğa çok şey öğretir.
E) Çocukların
tartışma becerisinin gelişmesini sağlar.
- Aşağıdakilerden
hangisi çocuklara şiir ezberletip okutmanın yararlarından değildir?
A) Çocukların
ana dillerinin kullanılış özelliklerini tanımaya başlaması
B) Gülmece
ögesinin çocuklardaki dinleme becerisinin gelişmesini sağlaması
C) Çocukların
düş gücünü kullanabileceği uygulamaların en işlevsel aracı olması
D) Düşünceyi
beslemesi ve geliştirmesi
E) Duyuların
eğitilmesi
- Aşağıdakilerden hangisi
okulöncesi dönemin çocuğuna seslenen şiirlerde bulunması gereken
özelliklerden değildir?
A) Şiirler
iki üç dörtlükten ve kısa dizelerden oluşmalı
B) Sözcüklerin
yarattığı ses örüntüsü kulağa hoş gelmeli
C) Çocuk
şiirinde duygudan çok düşünceye seslenilmeli
D) Düşünceler
çocuğun dünyasına özgü bir hava ve söylem içinde dile getirilmiş olmalı
E) Çocuklarda
insana, doğaya ve hayvanlara karşı bir duyarlık oluşturmalı
- Çocuklara seslenen
şiirlerin konuları nasıl
olmalıdır?
A) Soyut
konular olmalıdır.
B) Çocuklara
daha uzak ve geniş bir çevreden alınmalıdır.
C) Hiç
bilmediği, görmediği kişi ve varlıklar konu edilerek öğretici özellik
taşımalıdır.
D) Çocukların
yakın çevresinden olmalıdır.
E) Çocukların
özellikle korktuğu varlıklara yer verilmelidir.
- Aşağıdakilerden
hangisi çocuklara seslenen şiirlerin konuları ile ilgili olarak yanlıştır?
A) Soyut konular
olmalıdır.
B) Çocukların
yakın çevresinden alınmalıdır.
C) Çevrelerinde
ilgi duydukları, sevgi besledikleri canlılar ve kullanmaktan mutlu oldukları
nesneler seçilmelidir.
D) Somut
konular olmalıdır.
E) Çocukların
korktuğu varlıklara yer verilmemelidir.
- “Çocuksuluk” ne demektir?
A) Çocuğun
dil bilincini geliştirecek şiirlerde bulunan bir niteliktir.
B) Çocukta
dil sevgisini oluşturacak şiirlerin özelliğidir.
C) Duygu,
düşünce ve olayları çocuğun ruhsal gereksinimlerine yanıt verebilecek
doğallıktır.
D) Çocuğun
düzeyine uygunluktur.
E) Dilin
acemice kullanımıdır.
- Aşağıdakilerden
hangisi “çocuksuluk” kavramı için yanlıştır?
A) Duygu,
düşünce ve olayları çocuğun ruhsal gereksinimlerine çocuk acemiliğiyle yanıt
verebilecek doğallıktır.
B) Dilin
acemice kullanımıdır.
C) Çocukta
dil sevgisini oluşturacak şiirlerin özelliğidir.
D) Çocuğun
düzeyine uygun olarak anlatımda ilkelliktir.
E) Çocuğun
dil bilincini geliştirecek şiirlerde bulunan bir niteliktir.
- Aşağıdakilerden
hangisi şiir okumada göz önünde bulundurulması gereken ilkelerden değildir?
A) Şiir
okuma çalışmaları başka etkinliklerden ayrı tutulmalıdır.
B) Öğretmen
tarafından seslendirilen şiir vurgu, tonlama gibi söyleyiş kurallarına uygun
biçimde okunmalıdır.
C) Söyleşiye
katılan bedensel hareketler, mimikler doğal ve ölçülü olmalıdır.
D) Çalışmalarda
çocukları etkinliğin bir parçası durumuna getirmelidir.
E) Şiir
okuma, dinleme ve ezberleme çalışmalarını çocukların severek katıldığı
etkinliklere dönüştürmelidir.
- Aşağıdakilerden
hangisi şiir okumada göz önünde bulundurulması gereken ilkelerden biridir?
A)Söyleşiye
bedensel hareketler katılmamalıdır.
B)Öğretmen
tarafından seslendirilmeden şiir vurgu, tonlama gibi söyleyiş kurallarına uygun
biçimde okutulmalıdır.
C)Şiir
okuma, dinleme ve ezberleme çalışmalarını çocukların severek katıldığı
etkinliklere dönüştürmelidir.
D)Çalışmalarda
çocukları etkinliğin bir parçası durumuna getirmeden öğretmeni izlemesi ile
yetinilmelidir.
E) Şiir
okuma çalışmaları başka etkinliklerden ayrı tutulmalıdır.
- Aşağıdakilerden hangisi fabl çalışmaları
konusunda verilmiş yanlış bir yargıdır?
A)Öğretmen,
çocukların dinleme isteğini canlı tutabilecek biçimde okurken jest ve mimik
yapmamalıdır.
B)Etkinlikler
için seçilecek fabllar kısa olmalı, okulöncesi dönemdeki çocuklar tarafından
kolayca
oyunlaştırılabilecek özellikler taşımalıdır.
C) Fablların
ele aldığı konular, oluş sırasına göre resimlerle öykü kartlarına yansıtılabilir.
D)Çalışmalar,
çocukların fabllardaki kahramanların başından geçen olayları çizgi ve renklerle
anlattıkları
etkinliklerle çeşitlendirilmelidir.
E) Oyunlaştırma
çalışmalarında, çocukların öyküdeki kahramanların yarattıkları olaya uygun konuşmalar
yapmaları
beklenir.
Cevap
Anahtarı
1-A
2-A 3-E 4-A 5-A 6-A 7-A 8-B 9-C 10-D 11- A 12-E 13-C 14-A 15-C 16-A
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder