ÇOCUK EDEBİYATI
BİÇİM VE OKUYUCU
ZÜMRELERİ AÇISINDAN ÇOCUK EDEBİYATI
TEST–5
1. Aşağıdakilerden hangisi biçim bakımından çocuk kitapları arasında yer almaz?
A) Metod kitapları
B) Tanıma ve algılama kitapları
C) Resimli kitaplar
D) Kavram kitapları
E) Resimli kitaplar
2. Aşağıdakilerden hangisi alfabenin tanıtıldığı kitapların yapılış
şekillerinden biri değildir?
A) Kelime ve resim formatında yapılanlar
B) Bulmaca ve oyun tarzında yapılanlar
C) Basit anlatım tarzında yapılanlar
D) Ana temalarla yapılanlar
E) Sayılar üzerine geliştirilmiş öykü ve bulmacalar ile yapılanlar
3. Aşağıdakilerden hangisi kavram kitaplarının özellikleri arasında yer almaz?
A) Çocuğun ilk başvuru kitaplarıdır.
B) Kelime anlama becerileri ve söz dağarcıklarını geliştirir.
C) Aynı adla anılan, eşya hayvan ve varlıklar arasındaki farkı
anlamaya yardımcı olurlar.
D) Çağrışım ve karşılaştırma yoluyla, çocuğun bilmediği kelimeleri
tamamlamasına yardımcı olurlar.
E) Çocukların çevrelerinde gördükleri, birlikte yaşadıkları veya
kullandıkları şeylerin sınıflandırmasına yardımcı olurlar.
4. Bu kitaplar, dört yaşına kadar olan çocuklar için geliştirilen
etkinlik kitaplarıdır. Çocuğun bütün duyu organlarını kullanabilmesine yönelik
bazen kabartma resimlerle yapılmış bazen de üç boyutlu tasarımlar olarak
hazırlanmış kitaplardır.
Yukarıda özellikleri verilen biçim bakımından
çocuk edebiyatı kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kavram kitapları
B) Sayı kitapları
C) ABC kitapları
D) Özel Nitelikli kitaplar
E) Resimli kitaplar
5. Bu kitaplar bebekler için dinlenmek ve resimlere bakmak için
hazırlanmaktadır. Zemini tek renk olan ve her gün bebeğin gördüğü resimlerin
bulunduğu kitaplardır.
Yukarıda özellikleri verilen biçim bakımından
çocuk edebiyatı kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sayı kitapları
B) Kavram kitapları
C) Tanımlama ve algılama kitapları
D) ABC kitapları
E) Özel Niteliki kitaplar
6. Aşağıdakilerden hangisi Okul öncesi çocuk kitaplarının özellikleri
arasında yer almaz?
A) Eserlerde kullanılan kelime sayısı kırk kelimeyi geçmez.
B) Seçilen kelimeler, çocukların ruh dünyasında yer edinen
kelimelerdir.
C) Cümlelerde birleşik zamanlı fiiller yer almamalıdır.
D) Eserde kullanılan kelime sayısı yüz kelimeyi geçmez.
E) Eserde mecazlı anlatımlara yer verilmemelidir.
7. Aşağıdakilerden hangisi 1.Kademe 1. Devre yaş grubu çocuk
kitaplarının nitelikleri arasında yer
almaz?
A) Eserlerde bütünden parçaya doğru gidilmelidir.
B) Çocukların ilgi alanına doğru tasvirler yapılmalıdır.
C) Eserlerde kelimenin yazılış şekli diğer kelimelerle
benzeşmemelidir.
D) Cümlelerdeki kelime sayısı 3-5 kelimeyi geçmemelidir.
E) Eserlerde konuşma ve diyaloglar etkili bir şekilde kullanılmalıdır.
8. Aşağıdakilerden hangisi 9–12 yaş grubu çocuk kitaplarının
özellikleri arasında yer alır?
A) Karışık anlatım şekillerine yer verilmemelidir.
B) Metinlerdeki kelime sayısı 700 kelimeyi aşmamalıdır.
C) Eserlerde yasaklamalardan çok, özendirmeler hâkim tema olmalıdır.
D) Yalın, sade bir dil kullanılmalı; mecazlar ve benzetmelerle
birlikte bütün zaman kipleri kullanılabilir.
E) Cümlelerde kelime sayısı 7–10 kelimeden oluşur.
9. Aşağıdakilerden hangisi okumaya başlangıç kitaplarının nitelikleri
arasında yer almaz?
A) Çocukların sitemli bir biçimde aldıkları eğitimde okumaya
geçmelerini ve hızla ilerlemelerini sağlamaktadır.
B) Çocuğa okuduklarını ve öğrendiklerini pekiştirmesine yardımcı olan
kitaplardır.
C) Birinci sınıftan, üçüncü sınıfa kadar temel eğitimde büyük rolü
vardır.
D) Çocukların sözcük dağarcıklarını geliştirecek kitaplardır.
E) Yuva ve Anaokullarında kullanılan kitaplardır.
10. - Okuyacakları
eserlerde cümleler 7–10 kelimeden oluşmalıdır.
- Metinler 700
kelimeyi aşmamalıdır.
- Yalın sade bir dil
kullanılmalı, mecazlar ve benzetmelerle birlikte bütün kelimeler kullanılmalıdır.
Yukarıda
özellikleri verilen çocuk kitabı aşağıdaki okuyucu zümrelerinden hangi yaş
grubuna dâhil edilir?
A) 13–15 yaş grubu
B) 9–12 yaş grubu
C) 0–5 yaş grubu
D) 6–8 yaş grubu
E) 10–12 yaş grubu
11. Aşağıdakilerden hangisi biçim bakımından çocuk edebiyatı
eserlerinden hangisi bebeklik dönemi çocukların ilk kitabı olması bakımından önemlidir?
A) Özel Nitelikli kitaplar
B) ABC kitpları
C) Kavram kitapları
D) Sayı kitapları
E) Tanıma ve algılama kitapları
12. Aşağıdaki içyapı özelliklerinden hangisi çocuğun eğitiminde ve
öğretiminde, çocuk kitaplarının temelini
oluşturur?
A) Plan
B) Ana Fikir (Tema)
C) Anlatım
D) Kahramanlar, yardımcı kahramanlar
E) Kavramlar
13. Aşağıda verilenlerden hangisi çocuk kitaplarında sayfa düzeni ve
tasarımı ilgili dikkat edilmesi
gereken husulardan biridir?
A) Duyu algılarını geliştirici özellikler taşımalıdır.
B) Kitaptaki yazı, resim, rakam, fotoğraf çizgi unsurları birbiriyle
uyumlu bir bütünlük içermelidir.
C) Çocukların iletişim kurmalarına olanak sağlamalıdır.
D) Dayanıklı kâğıt seçilmelidir.
E) Sayfanın tasarımında arka fonlardan sürekli faydalanılmalıdır.
14. Aşağıdakilerden hangisi okuma gelişiminde çocuk edebiyatı
ürünlerinin etkin kullanılabilmesi için izlenmesi gereken yöntemlerden biri değildir?
A) Ana sınıfından başlamak üzere, öğretmenlerin çocuk edebiyatı
konusunda inançları ve yeterlilikleri tespit edilmelidir.
B) Öğretmenlerin, okuma çalışmalarında çocuk edebiyatı eserlerinden ne
ölçüde yararlandıkları tespit edilmelidir.
C) Çocuk edebiyatı ürünlerinin derslerde nasıl kullanılacağı ve
program içinde bunlara ne ölçüde yer verileceği tespit edilmelidir.
D) Çocuk için seçilecek metinlerle, bunların sınıf içerisinde
uygulanma ve değerlendirilme aşaması çok iyi bir şekilde planlanmalıdır.
E) Verilen eserin değerlendirilmesi, ayrıntılı bir şekilde yapılmalı
ve çocuğa sunulmalıdır.
15. Çocuklara yönelik yazılan eserlerde estetik duyarlılık
geliştirilmeli, çocuğun tercihlerini yaparken bu duygusundan yararlanması
sağlanmalıdır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi çocuğun
estetik duyarlılığının gelişmesinde rol oynayan özelliklerden biri değildir?
A) Sayfa düzeni ve tasarımı
B) Kapak tasarımı ve cilt
C) Resim ve resimleme
D) Seçilen kâğıt
E) Plan
Cevap Anahtarı
1-A 2-E 3-E 4-D 5-C 6-D 7-A 8-C
9-E
10-A 11-E 12-B 13-B 14-E 15-D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder