ÇOCUK EDEBİYATI
TEST–6
1. Aşağıdakilerden hangisi, çocuk edebiyatı yapıtlarının, çocuğun bilişsel
gelişimine sağladığı katkılardan biri değildir?
A) Çocuğun etkili
okuma yapması
B) Çocuğun
gözlemleme yapması
C) Çocuğun
sınıflandırma yapması
D) Çocuğun uygulama
yapması
E) Çocuğun
karşılaştırma yapması
2. Aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?
A) 2–3
yaşındaki çocuklar, yalın çizgili sevimli resimlerle oluşturulmuş kitaplarla
buluşturulmalıdır.
B) 5, 6, 7 yaşlarındaki çocuklara masal, şiir,
öykü gibi yazınsal metinlerin yaratıcı kurguları içinde yaşam ve insan gerçekliği sezdirilmelidir.
C)
Yetişkinlerin; vurgu, durak, tonlama ve ulama gibi söyleyiş ilkelerine uygun
okumalar yapmaları, çocukları anlatılanları dinlemeye isteklendirir.
D)
Kitapların çocuğa göreliği, ailenin ve okulun duyarlı çabaları çocukların
kitaba saygı ve sevgi oluşturmalarını sağlayan temel etkenlerdir.
E)
Çocuğun kitabı incelemesi, resimlerini bakması için uygun ortamlar yaratılmalı;
ancak istediği yere götürmesine izin verilmemelidir.
3. Nitelikli bir çocuk edebiyatı
yapıtı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)
Görsel ve dilsel iletileriyle çocukların yaşamla bağını kurar.
B) İlgi ve beğeni alanlarına girerek çocukları
eğlendirir.
C)
Çocuklara doğru öğütler vererek onları yanlışlardan uzaklaştırır.
D)
Yaşamı düş kurarak, düşünerek, sorarak tanımalarına olanak sağlar.
E)
Dilsel ve görsel kurgularıyla, çocuklara çeşitli yaşantılar edindirir.
4.
Aşağıdaki yargılardan hangisi, 3–6 yaş dönemindeki çocukların dilsel
gelişimiyle ilgili değildir?
A) 3–4 yaşındaki çocuklar, bellekte kalıcı özellikler taşıyan şiirleri,
tekerlemeleri, bilmeceleri söylemekten (tekrarlamaktan) hoşlanırlar.
B) 3–4 yaşındaki çocuklar;
büyük-küçük, az-çok, açık-kapalı, uzun-kısa gibi kavramları ayırt eder; 1’den
10’a kadar sayar.
C) Çocuklar nitelikli
kitaplarla buluşturulduğunda, sözcük dağarcıkları 4–5 yaşlarında 700-900’e
çıkabilir.
D) Nitelikli görsel ve dilsel
uyaranlarla desteklenmiş 5–6 yaşlarındaki çocukların dili kullanma becerisi bir yetişkini andırır.
E) 5–6 yaşında yer belirteçlerini ve kişi adıllarını doğru kullanma,
karmaşık tümceler kurma becerisi gelişir.
5.
Aşağıdaki yargılardan hangisi, resimli kitapların, çocukların kişilik
ve toplumsal gelişimine olan katkısıyla ilgili değildir?
A) Çocukları dilin ve çizginin olanaklarıyla öbür insanlara ulaştırır;
çocukları, onların yaşamlarına ortak eder.
B) Çocuklara, duygu ve
düşüncelerini yönetme, yaşanılan çevreye uyum sağlama gibi, kişilik gelişiminde
belirleyici olan davranışlar kazandırır.
C) İnsanoğlunun tüm
serüvenlerini; tutkularını, sevinçlerini, acılarını, güzelliklerini sanatçı
duyarlığı ile biçimlendirerek çocuklara aktarır.
D) Çocuklara, yaşamda
karşılaşabileceği sorunları kestirmesine ve onların çözümüne yönelik ipuçları
sunar.
E) Çocukların, sorulan sorulara kendilerine özgü yanıtlar
oluşturmalarını; kendilerine okunan öyküleri olay sırasına göre anlatmalarını
sağlar.
6.
Aşağıdakilerden hangisi, nitelikli bir çocuk edebiyatı yapıtının
özelliği değildir?
A) Hayvanların, bitkilerin
özelliklerini bilimsel bir yaklaşımla açıklayarak çocukların genel kültür
evrenini genişletmek.
B) Çocuklara, duygu ve
düşünceleriyle kendilerini özgürce gerçekleştirebileceği ortamlar yaratmak.
C) Çocuklara,
sanatçı duyarlığıyla kurgulanmış sezinletici öğrenme ortamları hazırlamak.
D) Çocukların gülme, hüzünlenme, sevinme gibi değişik duygu durumlarını
yaşamalarına olanak sağlamak.
E) Yarattığı kahramanlarla çocukların özdeşim kurmasını sağlayarak
onlara insana, yaşama, doğaya yönelik değerler kazandırmak.
7.
Aşağıdakilerden hangisi, çocuğa göre hazırlanmış, resimli bir kitabın
taşıması gereken en temel özelliktir?
A) Bilgilendirici olması
B) Taşınabilir olması
C) Resimli olması
D) Sanatsal olması
E) Sağlam
olması
8.
Aşağıdakilerden hangisi, çocuğun kitapla tanışması evresinde uyulması gereken bir
yaklaşımdır?
A) Çocuklara, bellekte kalıcı
özellikler taşıyan şiirler okunmalıdır.
B) Çocuklara, yazınsal öyküler okunmalıdır.
C) Çocuklara, ilginç bilmeceler sorulmalıdır.
D) Çocuklar, oyuncak ya da özel kesimli kitaplarla buluşturulmalıdır.
E) Çocuklara, Türkçenin anlatım gücünü yansıtan kitaplar okunmalıdır.
9. Aşağıdakilerden hangisi, resimli çocuk edebiyatı yapıtlarıyla
gerçekleştirilecek yaratıcı etkinliklerden biri değildir?
A) Çocuk, kitabın resimlerine
bakarak öyküler oluşturabilir.
B) Öyküyü dinleyen çocuk,
belleğinde canlandırdıklarının resmini yapabilir.
C) Çocuk, öykü için, yeni bir
giriş ya da sonuç kurgulayabilir.
D) Çocuk, kendisine okunan
öyküyü ezberleyip anlatabilir.
E) Çocuk,
öyküyü yeni kahramanlar ekleyerek kurgulayabilir.
10.
Aşağıdakilerden hangisi, çocukların gelişimine katkı sağlayacak resimli
kitapların özelliklerinden biri değildir?
A) Sanatsal duyarlıkla yapılmış
resimleriyle çocukların görsel algılarını geliştirir.
B) Çocukların, dil bilinci ve
duyarlığı edinebilmeleri için öykünebilecekleri birer model olur.
C) Evde, okulda baş başa ya da
bir yetişkinin kılavuzluğunda gerçekleşecek etkinlikler için, çeşitli
yaşantılar edinebilecekleri doğal ortamlar yaratır.
D) Dilsel ve görsel kurgularda
aktarılan iletilerle, toplumsal yaşamın değer ve kurallarını sezdirir.
E) Yaşamın gerçeklerini aktararak çocuğun kuramsal bilgilerle
donatılmasını sağlar.
11.
Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatı kavramının temel belirleyicileridir?
A) Öykü-şiir
B) Masal-roman
C) Çocuk-edebiyat
D) Çocukların yazdığı metinler
E) Yetişkinlerin çocuklar için
yazdığı metinler
12.
2–5 yaş grubundaki çocukluğun ben merkezli olmasının nedeni
aşağıdakilerde hangisidir?
A) Çevresine karşı duyarsız olması
B) Çevresine karşı duyarlı olması
C) Her şeyi ilk kez öğrenmesi
D) Başkalarının görüş açılarını
kavrayamaması
E) Her şeyi
mutlak olarak görmesi
13.
Oyun ve oyuncak konusuyla ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden
hangisi yanlıştır?
A) Kimi oyunlar çocuğun düş
gücünü kısırlaştırabilir.
B) Kimi oyuncaklar
düş gücünü kısırlaştırabilir.
C) Oyun,
çocuğun kendini gerçekleştirme alanıdır.
D) Oyun oynamak,
çocuğun dünyayı simgesel araçlarla kopya etme sürecidir.
E) Oyuncaklar
ve oyuncak gibi görünen nesneler çocuğun dünyasında mutlak bir gerçektir.
14. Çocuk edebiyatı için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Çocuk
edebiyatı, çocuk gerçekliği göz önüne alınarak yapılmalıdır
B) Çocuk
edebiyatında çocuğa görelik ilkesi çok önemlidir
C) Çocuklar
için yazmak yetişkinler için yazmaktan kolaydır
D) Çocuklar
için yazmak yetişkinler için yazmaktan daha güçtür
E) Çocuk
edebiyatı yazarı, çocuğu sıkmadan düşündürmeli ve eğlendirmelidir
15.
Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatının konusu olamaz?
A) İdealize edilmiş bir dünyanın olayları
B) Çocuğun olası dünyasının konuları
C) Yazarın
öznel gerçeklerinden yalıtılmış gerçekler
D) Çocuğun
gerçekliğinden yola çıkılarak işlenmiş konular
E) Çocuğun
güncel çevresinden seçilmiş konular
16. Aşağıdakilerden hangisi çocuk
kavramı için söylenemez?
A) Nesnelerin
varlık nedenlerini, işlevlerini felsefi olarak sorgular
B) Kendine özgü algıları vardır
C) Dünyayı kendi bakış açısıyla değerlendirir
D) Ruhsal
yetileri henüz tam olarak gelişmemiştir
E) Yetişkinlerin
dünyasıyla bütünüyle örtüşmeyen bir varlıktır
Cevap Anahtarı
1- A 2-E 3-C 4-B 5-E 6-A
7-D 8-D 9-D 10-E 11-C 12-D 13-B 14-C 15-A 16-A
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder