Translate

8 Nisan 2016 Cuma

ÇOCUK EDEBİYATI-10 ( Childiren's Literature) TEST-VI KPSS "ÇOCUK EDEBİYATI"

ÇOCUK EDEBİYATI

TEST–6


1.  Aşağıdakilerden hangisi, çocuk edebiyatı yapıtlarının, çocuğun bilişsel gelişimine sağladığı katkılardan biri değildir?

A)   Çocuğun etkili okuma yapması
B)   Çocuğun gözlemleme yapması
C)   Çocuğun sınıflandırma yapması
D)   Çocuğun uygulama yapması
E)    Çocuğun karşılaştırma yapması

2.       Aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?

A) 2–3 yaşındaki çocuklar, yalın çizgili sevimli resimlerle oluşturulmuş kitaplarla buluşturulmalıdır.
B)  5, 6, 7 yaşlarındaki çocuklara masal, şiir, öykü gibi yazınsal metinlerin yaratıcı kurguları içinde yaşam ve insan gerçekliği sezdirilmelidir.
C) Yetişkinlerin; vurgu, durak, tonlama ve ulama gibi söyleyiş ilkelerine uygun okumalar yapmaları, çocukları anlatılanları dinlemeye isteklendirir.
D) Kitapların çocuğa göreliği, ailenin ve okulun duyarlı çabaları çocukların kitaba saygı ve sevgi oluşturmalarını sağlayan temel etkenlerdir.
E) Çocuğun kitabı incelemesi, resimlerini bakması için uygun ortamlar yaratılmalı; ancak istediği yere götürmesine izin verilmemelidir.


3.       Nitelikli bir çocuk edebiyatı yapıtı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Görsel ve dilsel iletileriyle çocukların yaşamla bağını kurar.
B)    İlgi ve beğeni alanlarına girerek çocukları eğlendirir.
C) Çocuklara doğru öğütler vererek onları yanlışlardan uzaklaştırır.
D) Yaşamı düş kurarak, düşünerek, sorarak tanımalarına olanak sağlar.
E) Dilsel ve görsel kurgularıyla, çocuklara çeşitli yaşantılar edindirir.

4.       Aşağıdaki yargılardan hangisi, 3–6 yaş dönemindeki çocukların dilsel gelişimiyle ilgili değildir?

A) 3–4 yaşındaki çocuklar, bellekte kalıcı özellikler taşıyan şiirleri, tekerlemeleri, bilmeceleri söylemekten (tekrarlamaktan) hoşlanırlar.
B)   3–4 yaşındaki çocuklar; büyük-küçük, az-çok, açık-kapalı, uzun-kısa gibi kavramları ayırt eder; 1’den 10’a kadar sayar.
C)    Çocuklar nitelikli kitaplarla buluşturulduğunda, sözcük dağarcıkları 4–5 yaşlarında 700-900’e çıkabilir.
D)  Nitelikli görsel ve dilsel uyaranlarla desteklenmiş 5–6 yaşlarındaki çocukların dili kullanma becerisi bir  yetişkini andırır.
E) 5–6 yaşında yer belirteçlerini ve kişi adıllarını doğru kullanma, karmaşık tümceler kurma becerisi gelişir.

5.       Aşağıdaki yargılardan hangisi, resimli kitapların, çocukların kişilik ve toplumsal gelişimine olan katkısıyla ilgili değildir?
A) Çocukları dilin ve çizginin olanaklarıyla öbür insanlara ulaştırır; çocukları, onların yaşamlarına ortak eder.
B) Çocuklara, duygu ve düşüncelerini yönetme, yaşanılan çevreye uyum sağlama gibi, kişilik gelişiminde
      belirleyici olan davranışlar kazandırır.
C) İnsanoğlunun tüm serüvenlerini; tutkularını, sevinçlerini, acılarını, güzelliklerini sanatçı duyarlığı ile biçimlendirerek çocuklara aktarır.
D)   Çocuklara, yaşamda karşılaşabileceği sorunları kestirmesine ve onların çözümüne yönelik ipuçları sunar.
E)  Çocukların, sorulan sorulara kendilerine özgü yanıtlar oluşturmalarını; kendilerine okunan öyküleri olay sırasına göre anlatmalarını sağlar.

6.       Aşağıdakilerden hangisi, nitelikli bir çocuk edebiyatı yapıtının özelliği değildir?
A) Hayvanların, bitkilerin özelliklerini bilimsel bir yaklaşımla açıklayarak çocukların genel kültür evrenini genişletmek.
B)   Çocuklara, duygu ve düşünceleriyle kendilerini özgürce gerçekleştirebileceği ortamlar yaratmak.
C)   Çocuklara, sanatçı duyarlığıyla kurgulanmış sezinletici öğrenme ortamları hazırlamak.
D)   Çocukların gülme, hüzünlenme, sevinme gibi değişik duygu durumlarını yaşamalarına olanak sağlamak.
E)  Yarattığı kahramanlarla çocukların özdeşim kurmasını sağlayarak onlara insana, yaşama, doğaya yönelik değerler kazandırmak.

7.       Aşağıdakilerden hangisi, çocuğa göre hazırlanmış, resimli bir kitabın taşıması gereken en temel özelliktir?
A)   Bilgilendirici olması
B)   Taşınabilir olması
C)   Resimli olması
D)   Sanatsal olması
E)    Sağlam olması

8.       Aşağıdakilerden hangisi, çocuğun kitapla tanışması evresinde uyulması gereken bir yaklaşımdır?
A)    Çocuklara, bellekte kalıcı özellikler taşıyan şiirler okunmalıdır.
B)   Çocuklara, yazınsal öyküler okunmalıdır.
C)   Çocuklara, ilginç bilmeceler sorulmalıdır.
D) Çocuklar, oyuncak ya da özel kesimli kitaplarla buluşturulmalıdır.
E) Çocuklara, Türkçenin anlatım gücünü yansıtan kitaplar okunmalıdır.

9.      Aşağıdakilerden hangisi, resimli çocuk edebiyatı yapıtlarıyla gerçekleştirilecek yaratıcı etkinliklerden biri değildir?
A)    Çocuk, kitabın resimlerine bakarak öyküler oluşturabilir.
B)    Öyküyü dinleyen çocuk, belleğinde canlandırdıklarının resmini yapabilir.
C)    Çocuk, öykü için, yeni bir giriş ya da sonuç kurgulayabilir.
D)    Çocuk, kendisine okunan öyküyü ezberleyip anlatabilir.
E)    Çocuk, öyküyü yeni kahramanlar ekleyerek kurgulayabilir.

10.    Aşağıdakilerden hangisi, çocukların gelişimine katkı sağlayacak resimli kitapların özelliklerinden biri değildir?
A)    Sanatsal duyarlıkla yapılmış resimleriyle çocukların görsel algılarını geliştirir.
B)    Çocukların, dil bilinci ve duyarlığı edinebilmeleri için öykünebilecekleri birer model olur.
C)   Evde, okulda baş başa ya da bir yetişkinin kılavuzluğunda gerçekleşecek etkinlikler için, çeşitli yaşantılar edinebilecekleri doğal ortamlar yaratır.
D)    Dilsel ve görsel kurgularda aktarılan iletilerle, toplumsal yaşamın değer ve kurallarını sezdirir.
E)    Yaşamın gerçeklerini aktararak çocuğun kuramsal bilgilerle donatılmasını sağlar.

11.    Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatı kavramının temel belirleyicileridir?
A)   Öykü-şiir
B)   Masal-roman
C)   Çocuk-edebiyat
D)   Çocukların yazdığı metinler
E)    Yetişkinlerin çocuklar için yazdığı metinler

12.    2–5 yaş grubundaki çocukluğun ben merkezli olmasının nedeni aşağıdakilerde hangisidir?
A)   Çevresine karşı duyarsız olması
B)   Çevresine karşı duyarlı olması
C)   Her şeyi ilk kez öğrenmesi
D)    Başkalarının görüş açılarını kavrayamaması
E)   Her şeyi mutlak olarak görmesi

13.    Oyun ve oyuncak konusuyla ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)    Kimi oyunlar çocuğun düş gücünü kısırlaştırabilir.
B)   Kimi oyuncaklar düş gücünü kısırlaştırabilir.
C)   Oyun, çocuğun kendini gerçekleştirme alanıdır.
D)   Oyun oynamak, çocuğun dünyayı simgesel araçlarla kopya etme sürecidir.
E)    Oyuncaklar ve oyuncak gibi görünen nesneler çocuğun dünyasında mutlak bir gerçektir.

14.    Çocuk edebiyatı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)   Çocuk edebiyatı, çocuk gerçekliği göz önüne alınarak yapılmalıdır
B)   Çocuk edebiyatında çocuğa görelik ilkesi çok önemlidir
C)   Çocuklar için yazmak yetişkinler için yazmaktan kolaydır
D)   Çocuklar için yazmak yetişkinler için yazmaktan daha güçtür
E)    Çocuk edebiyatı yazarı, çocuğu sıkmadan düşündürmeli ve eğlendirmelidir

15.    Aşağıdakilerden hangisi çocuk edebiyatının konusu olamaz?
A)   İdealize edilmiş bir dünyanın olayları
B)   Çocuğun olası dünyasının konuları
C)   Yazarın öznel gerçeklerinden yalıtılmış gerçekler
D)   Çocuğun gerçekliğinden yola çıkılarak işlenmiş konular
E)    Çocuğun güncel çevresinden seçilmiş konular

16.    Aşağıdakilerden hangisi çocuk kavramı için söylenemez?
A)   Nesnelerin varlık nedenlerini, işlevlerini felsefi olarak sorgular
B)   Kendine özgü algıları vardır
C)   Dünyayı kendi bakış açısıyla değerlendirir
D)   Ruhsal yetileri henüz tam olarak gelişmemiştir
E)    Yetişkinlerin dünyasıyla bütünüyle örtüşmeyen bir varlıktır


Cevap Anahtarı
1- A 2-E 3-C 4-B 5-E 6-A 7-D 8-D 9-D 10-E 11-C 12-D 13-B 14-C 15-A 16-A

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder